Proces učenja i promena u ponašanju
Napomena: Ovaj tekst je prevod teksta Zsolt Olaha objavljenog na sajtu elearning industry. Zsolt Olah je menadžer i konsultant sa dugogodišnjim iskustvom na polju veb usluga, elektronskog učenja, odnosno metoda kreativnog učenja i razvoja. Kroz ovaj tekst obrađena su istraživanje profesora sa Stanford univerziteta Brajana Foga (MAP šema).
Zašto promena ponašanja ne uspeva?
Prošle godine sam odlučio da više vežbam. Obično igram fudbal dva puta nedeljno, ali primetio sam da moja izdržljivost nije na nivou na kom bi trebalo da bude. Nakon što sam pogledao neke motivacione video snimke, počeo sam sa plivanjem.
Sa ogromnom motivacijom planirao sam da plivam svakog dana u vreme ručka. Posle prvog plivanja spustio sam očekivanja na tri puta nedeljno. Problem sa plivanjem je taj što treba doći do bazena, presvući se, a zatim možete ili ne imati slobodnu traku za plivanje.
Posle mesec dana, moja motivacija je krenula nizbrdo. Međutim, video sam da je vežbanje na trenažnim biciklima (spining) vrlo popularno. Bez presvlačenja, bez čekanja na kupališta, bez tuširanja itd. Skočite na bicikl i vežbate.
Međutim, ovakvi treninzi se dešavaju na časovima, a ne kada vi želite. Tako sam se prijavio na čas petkom ujutro i popunio svoj kalendar sa ovom novom obavezom. Čak sam bio na korak od kupovine specijalne opreme za treninge, ali sam se ipak odlučio da prvo završim prvu isplaniranu sesiju.
Tokom mog prvog i poslednjeg časa, „skoro sam umro“. Za početak, instruktor kog sam izabrao, na osnovnom nivou, je bio odsutan i došla je zamena. Kasnila je, pa nije bilo vremena za ćaskanje. Instruktorka je samo pitala da li je neko nov. Podigao sam ruku i bio sam spreman da objasnim da ni sam ne znam da li je bicikl postavljen kako treba, kada je samo rekla: „O, u redu! Samo se drži tamo!“
Nikad se više nisam vratio ni na jedan trening.