Vodič kroz inkluzivno obrazovanje
Kome je seminar namenjen?
Seminar ,,Vodič kroz inkluzivno obrazovanje“ namenjen je svima koji žele da se uhvate u koštac sa izaovima koje nosi inkluzivno obrazovanje i steknu nova znanja i usvoje strategije koje će im pomoći da što uspešnije prilagode nastavu individualnim potrebama učenika.
- Nastavnicima razredne nastave.
- Nastavnicima predmetne nastave.
- Stručnim saradnicima.
Potrebna predznanja za ovaj seminar
Za ovaj seminar nisu vam potrebna posebna predznanja, sve što je potrebno a tiče se inluzivnog obrazovanja, posebnih programa i strategija rada sa učenicima saznaćete kroz rad na seminaru i komunikaciju sa moderatorima.
Ipak, potrebno je da imate osnovna znanja i poznajete osnove rada na računaru i koristite barem jedan internet pretraživač. Ali, ni to neće biti velika prepreka, kroz rad na seminaru lako ćete savladati i ovakve prepreke ukoliko se pojave.
O seminaru
Nastavnici često pred sobom imaju veliki izazov da prilagode nastavu učenicima sa širokim spektrom posebnih potreba u obrazovanju kako bi razvili pun potencijal učenika. Kako bi se postavljeni ciljevi ostvarili, učesnici će se na ovom seminaru upoznati sa modelima i okvirima u pristupu inkluziji i radu sa decom sa posebnim potrebama. Posebna pažnja biće posvećena i vrstama posebnih potreba i svim implikacijama koje one nose za obrazovni proces, a biće predstavljen i okvir za kvalitetnu implementaciju inkluzije.
Pored toga, učesnici će biti osnaženi da korsite i kreiraju aktivnosti za učenike sa posebnim potrebama. Na kraju seminara učesnici će izraditi individualni pedagoški profil i plan za učenika sa posebnim potrebama kojem predaju.
Teme seminara
Tema 1 - Inkluzija
U okviru ove teme bićete bliže upoznati sa nekim modelima i okvirima u pristupu inluziji i radu sa učenicima sa posebnim obrazovnim potrebama. Bliže će biti predstavljene različite aktivnosti i strategije koje se mogu koristiti u praktičnom radu. Ideja je da se na zanimljiv i interaktivan način prolazi kroz lekcije i zadatke i na taj način uz dosta primera lakše razume sama tema.
Tema 2 - Individualno-obrazovni plan (IOP)
Radom u ovoj temi učesnicima će biti približeno pisanje IOP programa i strategije koje omogućavaju da se poseban program rada prilagodi sposobnostima učenika. Kao proizvod na kraju samog rada učesnici će kroz interakciju i mnoštvo primera napisati IOP plan koji će moći odmah da primene u svojoj praksi.
Ishodi seminara
- Polaznici će biti osposobljeni da vrednuju različite modele i pristupe inkluziji.
- Polaznici će biti osposobljeni da primenjuju strategije koje doprinose stvaranju inkluzivne atmosfere u odeljenju.
- Polaznici će biti upoznati sa vrstama posebnih obrazovnih potreba učenika i implikacijama za nastavni proces.
- Polaznici će biti osposobljeni da primenjuju strategije, metode i tehnike prilagođavanja nastavnih sadržaja učenicima sa posebnim obrazovnim potrebama.
- Polaznici će biti osposobljeni da prikupljaju sveobuhvatne podatke o učeniku i napišu pedagoški profil, izrade plan individualizacije i individualno-obrazovnog programa (IOP) i prate i vrednuju realizaciju IOP-a.
Autori seminara
Saša Božić
Master defektolog iz Beograda. Tokom svoje profesionalne karijere radio sam sa decom najrazličitijeg uzrasta, od predškolskog pa sve do srednjoškolskog. Imam zadovoljstvo da sam zaposlen u Osnovnoj školi ,,Ivo Andrić’’ iz Beograda gde obavljam poslove stručnog saradnika- defektologa i pomoćnika direktora škole.
U dosadašnjem radu sam učestvovao i u realizaciji različitih domaćih i medjunarodnih projekata koji su za cilj imali sprovođenje inkluzivne prakse. Kako radimo u školi u kojoj se sprovodi inkluzivno obrazovanje, koleginica Bojana Nikić Vujić i ja smo došli na ideju da povežemo njeno iskustvo iz nastave i moje iskustvo kao defektologa i osmislimo jedan praktičan seminar na temu inkluzije.
Bojana Nikić Vujić
Imam zadovoljstvo da radim u osnovnoj školi „Ivo Andrić“ u Beogradu sa divnim đacima i kolegama. Osnovci su stalna inspiracija i motivacija da unapređujem nastavnu praksu, isprobavam nove aktivnosti i razmenjujem iskustva sa kolegama.
Inkluzija i rad sa đacima sa posebnim obrazovnim potrebama je bio još jedan u nizu od izazova sa kojim sam se susrela tokom rada sa učenicima. Budući da je inkluzija realnost i da svi učenici zaslužuju da razviju svoje potencijale, krenula sam da istražujem svet obrazovanja učenika sa posebnim potrebama i inkluziju kod nas i u inostranstvu.
Ovaj seminar je proizvod nastojanja da nastavnici dobiju praktične ideje i savete koje mogu primeniti u praksi.
Najčešća pitanja i odgovori o seminaru
Jedan od glavnih ciljeva kada smo osmišljali ovaj seminar je bio da temu inkluzije obradimo na drugačiji način i da ne bude samo sušto teoretisanje. Naravno, obradiće se i terijski deo na drugačiji, interaktivan način, ali ćete radom kroz ovaj seminar dobiti smernice, sugestije i gotove proizvode koje možete odmah koristiti u radu sa vašim učenicima.Dakle, cilj nam je da dobijete primenljivo znanje i konketne povratne informacije prilagođene specifičnostima vašeg rada u praksi.
U okviru diskusionog foruma moći ćete da sami pokrenete najrazličitije teme i postavite pitanja na koja će vam moderatori vrlo rado odgovoriti.
Za rad na ovom seminaru potrebno vam je osnovno poznavanje rada na računaru, rada u word-u, korišćenje interneta i pretraživača… Ali, sve eventualne poteškoće u ovom domenu ćemo zajedničkim snagama vrlo lako rešiti na obostrano zadovoljstvo.