Da li se sada stručno usavršavati i zašto DA?

Na korak smo do kraja nastavne godine u školama i predškolsim ustanovama. Nakon burnog drugog polugodišta neki od nas će reći: Konačno, neću više da pogledam računar i mobilni“, ima i onih koji će reći: „Isto je kao i prethodne godine“, ali ima i onih koji su uživali u ovakvom radu i koji žele da se i sledeće godine nastavi sa onlajn nastavom. Možda ne 100% onlajn, ali hibridna nastava je poželjeni način rada. 

Slično je kao i sa našim učenicima kada završe neki ciklus obrazovanja. Izlete iz škole bacajući i cepajući udžbenike i sveske, sa rečima: „Nikad više“. Kada ih sa ove naše distance pogledamo, nasmejemo se i pomislimo kako će im škola nedostajati i kako će još mnogo toga morati da uče ako žele neki uspeh u životu. To uglavnom rade oni najlošiji učenici koji su se mučili tokom školovanja, dok oni dobri to ne rade i za vreme leta će najverovatnije pročitati i neku knjigu. 

Slično je i sa nama i onlajn nastavom. Moramo shvatiti da rečenica „Nikad više!“ nema smisla u 21. veku, jer ono što je ove godine bilo vanredno stanje u nastavi, u narednim godinama postaće redovno stanje. Možda nećemo biti u 100% onlajn nastavi, ali kombinacija nastave u učionici i na internetu postaće standard. Većina vas koji ovo čitate svesni ste toga jer vama usavršavanje i napredovanje nije strano. 

Zašto je važno da se nakon ovakvog drugog polugodišta stručno usavršavamo, čitamo blogove kolega, pratimo jutjub kanale, posećujemo vebinare, čitamo knjige, pohađamo seminare …? Razloga je puno, ali evo najvažnijih:

  • Gvožđe se kuje dok je vruće– kada nas je vanredno stanje izbacilo iz zone komfora, videli smo gde smo i koliko smo spremni za prosvetu 21. veka, za naše učenike i za tržište koje traži kvalitet. Jasno znamo šta nam je bio problem, a šta smo lako prebrodili. Aktivnosti na kojima smo gubili puno vremena i energije moramo unaprediti, moramo naći način da štedimo svoje vreme i energiju. Taj deo našeg rada moramo unaprediti. 
  • Šta je uspeh u septembru? – razmislite kako biste želeli da počnete sledeću školsku godinu i to ostvarite! Nemojte da „uđete“ u školsku 2020/2021. godinu bez svoje e-učionice, veštine kreiranja video klipova, znanja kako da napravite interaktivne prezentacije i testove. Počnite novu školsku godinu sa promenom koja će uticati na vašu karijeru, na vaš prosvetni poziv i budite svesni da je to neophodno.
  • Tokom leta nema žurbe, pritisaka, dopisa … – mnogi organizatori programa stručnog usavršavaja imaće relaksirajuće ponude tokom raspusta. Tu se uvek nađe neki letnji popust, a rokovi se prilagođavaju letnjoj dinamici, tako da bez ikakvih pritisaka možete natenane usvajati nova znanja i praviti svoje obrazovne resurse za jesen.
  • Pokažite svojim učenicima da ste vredni njihovih želja, nadanja i njihovog razvoja. Dokažite im da znate kada prepisuju, kada šalju iste zadatke, naučite kako da prepoznate kopi/pejst ili međusobno deljenje parametara za logovanje i rad jednog za sve … Oni zaslužuju vaš napredak i bolje obrazovanje, a ko će im to pružiti ako nećete vi?

Razloga za stručno usavršavanje je puno. Često u našem sistemu obrazovanja čujemo sumnje za stručno usavršavanje i razloge protiv usavršavanja („ja sam sve naučio na fakultetu …“, „seminari su samo uzimanje para i ništa više …“, „zašto bih se usavršavao kada mi to niko ne traži niti vrednuje … „, „ista mi je plata i kada idem na seminare i kada ne idem …“). Sada je svima postalo jasno da moramo biti spremni za mnogo veće izazove u nastavi, koje prevazilaze naše dosadašnje navike u radu  i koje od nas traže kontinuiran rad na sticanju novih  veština.

Čovek se uči dok je živ.