Obrazovno kreativni centar

Kako bi mogla da izgleda nastava od sledećeg septembra ?

Još nismo na letnjem raspustu, ali paralelno sa dugoočekivanim odmorom već sada se provlače scenariji, mogućnosti i otvorena pitanja kako će se sprovoditi i kako će uopšte izgledati nastava od sledećeg septembra.

Kako će izgledati nastava od septembra je, što bi se u slengu reklo, pitanje od milion dolara. Većina prosvetnih radnika sada, kada se vanredna školska godina privela kraju, želi samo dve stvari: da se odmori i da naredne godine ne doživi stres i paniku zbog ovogodišnjeg vanrednog stanja. Postoji nekoliko modela nastave o kojima se polemiše u  javnosti, a koji se tiču nastave od nove školske godine.

Izostanak nove pandemije virusa. 

Ovo je scenario koji bi nam sigurno najviše prijao, ali za sada nije mnogo verovatan. Kako trenutno stvari stoje u svetu, i dalje smo daleko od toga da ćemo u kratkom vremenskom periodu (2 meseca) imati vakcinu ili druge efikasne lekove kojima opasnost po naše i zdravlje dece može biti rešena. No, možda nam povišena opreznost tokom leta donese rezultate i sve bude kao pre.

Ovaj scenario bi značio da se nastava vraća u svoje regularne (rutinske) tokove. Nastava se sprovodi u učionicama, predavanja su kao što smo navikli – uživo, predajemo, ocenjujemo po standardnoj metodologiji. U ovom slučaju, interent i računarska tehnologija služe da obogate naša predavanja, da korišćenjem tehnologije naše lekcije dobiju na interaktivnosti i zanimljivosti.

Pandemija se vraća na jesen ili zimu i ponovo traje nekoliko meseci

Iako je nezahvalno prognozirati ovakav rasplet događaja, iskustva iz završene nastavne godine govore nam da treba da budemo pripremljeni na ovakav scenario. Ovo bi značilo da, u odnosu na procenjenu epidemiološku situaciju, nastavu započnemo u onlajn obliku i da u učionice uđemo kada se za to steknu uslovi. Ne želimo biti toliki pesimisti pa da kažemo da će cela godina biti onlajn, sve dok ne stigne vakcina, ali ne treba isključiti ni takvu situaciju. Ali, verovatnije je da, i ako bude prekida, nastave neće biti cele školske godine.

To podrazumeva da ćemo verovatno moći da ispitamo učenike „uživo“, ukoliko pandemija bude trajala kao sada oko dva-tri meseca. Internet okruženje u ovoj situaciji biće mesto na kome kreiramo i distribuiramo materijale za nastavu, komuniciramo sa učenicima i realizujemo časove. To bi u praksi značilo da ćemo često koristiti onlajn učionicu, snimljena predavanja od kuće i elektronske  testove.

Dugoročno rešenje – hibridni oblik onlajn i klasične nastave

Hibridna nastava je kombinacija onlajn i klasične nastave i to je idealan slučaj za obrazovanje učenika u 21. veku. Ovakva nastava može imati različite varijacije u upotrebi tokom školske godine:

  • redovna klasična nastava koja se paralelno oslanja na onlajn nastavu – idealan slučaj,
  • deo školske godine je redovna nastava u školama, a za vreme prekida nastave je realizacija onlajn nastave – slično kao sada
  • jedan dan se realizuje redovna nastava, a jedan dan se nastava realizuje onlajn – ovo je trenutno slučaj u Austriji,
  • jedne nedelje se realizuje onlajn nastava na kojoj učenici uče, a druge nedelje se dolazi u školu na proveru naučenog
  • u toku nedelje se u školu dolazi samo na jedan čas po predmetu, dok se ostali časovi realizuju onlajn

Postoji još puno različitih kombinacija, ali najverovatnije je da će zdravstvena struka insistirati da se odeljenja prorede, odnosno da u učionici ne bude više od 15 učenika ili po jedan u klupi. To znači da će jedna grupa ići jedan dan, a druga grupa drugi dan. Učenici će tada imati manje časova u školi, ali će se to nadomestiti onlajn nastavom. Na žalost, nastavnici će biti redovno u školi i onlajn i to će nas još više opteretiti. Ali, baš zbog toga moramo biti spremni i imati razvijene digitalne kompetencije. 

Ovo bi u praksi značilo da imamo razrađen plan za novu školsku godinu koji bi imao svoju redovnu i onlajn verziju, odnosno da materijale za nastavu, testove, video snimke imamo u elektronskom obliku i da možemo uvek da ih podelimo putem virtualne učionice. Ovo će mnogima predstavljati problem, ali kada se jednom naprave digitalni nastavni materijali, dalje sve ide lakše. 

Ovakav model se postavlja kao rešenje za mnoge izazove u obrazovanju, a ne samo kao odgovor na opasnost od novog talasa virusa. Suština je da sve aktivnosti koje radimo tokom školske godine, možemo da podelimo onlajn. Rešenje je jednostavno, a sastoji se u tome da kada u avgustu krenemo sa pisanjem planova za narednu školsku godinu, svi naši materijali već tada budu u elektronskom obliku (tako ćemo završiti više od pola posla 🙂 ).

U svakom slučaju, promena u obrazovanju, odnosno pristupu nastavi je počela. Svakom je jasno da se bez onlajn podrške redovnoj nastavi više ne može ostvariti kvalitetno obrazovanje. Oni koji se tome opiru, poješće ih vreme. Oni koji na vreme krenu u tom pravcu, postaće nosioci promena. 

Koliko god da smo konačno zakoračili ka vremenu odmora, ovo su sve teme koje će nas pratiti tokom leta. Kako bismo odgovorili na ove izazove neophodno je da radimo na popravljanju onih stvari koje su nam izazivale najviše stresa i glavobolje tokom pređašnje nastave na daljinu. Iako je osećaj držanja časa pred punom učionicom, u kojoj sve vreme možemo da komuniciramo sa našim učenicima, najbolji deo našeg posla, moramo biti realni i pripremljeni za svaku mogućnost koja može da nam se desi u obrazovanju.

Pokušajte da za vreme leta koje je pred nama ostanete u treningu, napravite mikro i makro plan edukacije, pronađete stvari koje su vam tokom pandemije otežavale rad, jer kvalitet bilo regularne bilo onlajn nastave najviše će zavisiti od našeg angažovanja i spremnosti.

Mi ćemo kao i uvek da vam budemo od pomoći u radu.