Obrazovno kreativni centar

Vodič kroz tehniku upravljanja njuzleterom

Njuzleter je reč koja je preuzeta sa engleskog govornog područja, a nastala je iz dve engleske reči: News (vest) i Letter (pismo) i odomaćila se kod nas. Po samom prevodu zaključujemo da je to neko pismo koje sadrži vesti. Pretpostavljamo da ste se sigurno susreli sa ovim onlajn resursom, ili slučajno ili namerno, a u ovom tekstu pojasnićemo vam zašto je njuzleter veoma važan za vaš rad, napredak i karijeru, naravno ako želite da idete u tom pravcu 🙂 

Njuzleter je resurs (stvar) koji funkcioniše i u oflajn svetu, ali se ne zove tako. Uglavnom ga zovemo promocija, flajer, reklama, a njih nalazimo u poštanskim sandučićima. O tome imate nešto više  u sledećem tekstu: Zašto mi je njuzleter jedan od najvažnijih resursa? Ovde ćemo se isključivo baviti njuzleterima koji vam stižu elektronskim putem na imejl. Objasnićemo vam kako oni funkcionišu, kako da ih uređujete i, naravno, zašto su važni. 

Kako i zašto nam stižu njuzleteri?

Da biste dobijali njuzletere od pošiljaoca morate biti pretplaćeni na neki servis, sajt, aplikaciju, veb-alat … Postoji nekoliko načina na koje možete da budete pretplaćeni, a najčešći su:

  • Svesno ste se pretplatili ostavljajući svoju imejl adresu na nekom sajtu, aplikaciji … koji nude tu mogućnost.

  • Nesvesno ste se pretplatili prilikom registracije na nakom sajtu ili na nekom veb-alatu, ili prilikom neke instalacije nekog programa na svom računaru. Uneli ste svoju adresu elektronske pošte zbog registracije, a niste odčekirali polje kojim potvrđujete da vam taj sajt šalje njuzletere. Uglavnom su ta polja automatski označena i sistem vašu imejl adresu automatski postavlja u listu za slanje njuzletera.

  • Neko vas je ručno dodao na listu primalaca njuzletera, odnosno uneo je vašu imejl adresu na listu, smatrajući da je sadržaj u njuzleteru vama važan i koristan.

Pretplata na njuzleter je uglavnom besplatna. Pod besplatnim mislimo na to da ne morate platiti novcem mogućnost da dobijate njuzletere, ali ostavljate svoju imejl adresu što je opet neka vrednost koju dobija onaj ko šalje njuzletere. Postoje i njuzleteri koji se plaćaju, odnosno potrebno je da platite da biste se našli na ekskluzivnoj listi primalaca ovakvih njuzletera. 

Kako se odjaviti sa njuzletera?

Ako ne želite više da primate određene njuzletere, moguće je da se odjavite, odnosno da podesite da ne dobijate više taj njuzleter. Za to postoje tri načina:

  1. Odjava sa liste
  2. Podešavanje SPAM filtera
  3. Blokiranje pošiljaoca
Odjava sa liste

Na svim (trebalo bi na svim) njuzleterima postoji link ili dugme, najčešće na kraju njuzletera pomoću koga možete da se odjavite sa liste primalaca. Tekst za odjavu je uglavnom napisan manjim slovima od ostatka sadržaja njuzletera i često je na engleskom jeziku. Odjavićete se tako što kliknete na to dugme/link i to je to. U nekim slučajevima sistem vam može zatražiti i potvrdu da se odjavite ili da napišete razlog zašto se odjavljujete, ali to je jednostavan način.

Podešavanje SPAM filtera

SPAM poruke ili Nepoželjne poruke su poruke koje vaše poštansko sanduče prepoznaje kao poruke koje vas ne interesuju ili su zlonamerne (o tome kako ih prepoznaje, pisaćemo dalje u tekstu). Ako ne uspete da se odjavite sa liste primalaca njuzletera, ili vas neko stalno prijavljuje, možete podesiti filter na svom imejl nalogu koji će te poruke sa njuzleterom da tretira kao nepoželjne i skladištiće ih u folder sa napoželjnim porukama, a neće vam stizati u osnovno sanduče. Na primeru gmail elektronskog sandučeta to izgleda ovako:

U gornjem desnom uglu poruke koju ste dobili, kliknete na tri tačkice (crvena strelica na slici ispod), pa kada se otvori padajući meni,  kliknete na Prijavi  kao nepoželjno (zelena strelica na slici ispod). Nakon toga otvoriće se još jedan manji prozor u kome kliknete na dugme Prijavi kao nepoželjno, i to je to

Blokiranje pošiljaoca

U slučaju da ne pomažu opcije odjave i slanja poruke u folder sa nepoželjnim porukama, postoji i mogućnost da blokirate onu imajl adresu sa koje vam stiže njuzleter i poruke sa te imejl adrese više neće stizati. Da biste blokirali tog pošiljaoca potrebno je takođe da otvorite taj njuzleter i da kliknete na tri tačkice u gornjem desnom uglu, a onda na opciju Blokiraj.

Kako da mi poruke ne odlaze u SPAM i nepoželjne?

Ovo je najvažnije pitanje u vezi sa upravljanjem njuzletera. Naime, danas u svetu, najfrekventniji internet saobraćaj je elektronska pošta. Internetom putuje ogroman broj imejl poruka (jun 2020 – 296 milijardi imejl poruka putuje svakog dana), od čega je 53% junk email, odnosno neželjena pošta (izvor).  Tu postoje razne poruke, među kojima su neke zlonamerne, neke su promotivne, neke informativne, i to može mnogo da opterećuje korisnika, tj. nas. Zato su imejl provajderi kao što su gmail, yahoo, outlook, hotmail … i drugi koje koristimo za slanje i primanje naših imejl poruka, razvili softver, tj. algoritam da prepoznaju koja je kakva poruka. 

Korisnici koji su registrovali svoje gmail naloge na samom početku rada ovog imejl provajdera, sećaju se da je tada postojao samo jedan folder za primljene poruke. I sve poruke koje su nam stizale, stizale su u Primljene (Inbox). Danas, pojavom raznih vrsta imejl poruka, gmail je napravio nekoliko različitih foldera (kartica) u okviru svog radnog okruženja u koje se smeštaju određene poruke. Tako imamo tri osnovne kartice: Glavno, Društveno, Promocije.

  1. Glavno – ovo je kartica u koju treba da nam stižu poruke koje su nam najvažnije. To je ono što najpre vidimo kada otvorimo prozor sa imejlom ili pokrenemo aplikaciju na telefonu. 
  2. Društveno – ovo je kartica u koju nam stižu poruke sa društvenih mreža (Facebook, Twitter, Instagram, Youtube … ). Ako koristimo neku društvenu mrežu i ako je na toj mreži podešeno da nam neke informacije stižu na imejl kao obaveštenja (npr. kada nas neko pomene, ili kada neko koga pratimo objavi novi video … ), broj tih obaveštenja je velik. Samim tim, ako bi sva ta obaveštenja stizala u glavni folder, on bi bio zatrpan tim porukama i mi ne bismo videli ono što nas interesuje. Lako bismo mogli da propustimo važne poruke. Zato je gmail napravio ovu karticu i podesio svoj algoritam da kada neka društvena mreža pošalje obaveštenje, ta poruka ne odlazi u Glavnu karticu, nego u ovu Društveno. Uglavnom je tajna kako je napravljen taj algoritam, ali najčešće je napravljen tako da prepozna sa koje adrese dolazi poruka, pa ako dolazi sa neke društvene mreže, onda je algoritam raspodeli u karticu Društvene. 
  3. Promocije – ovo je takođe folder u koji nam stižu poruke koje sadrže neke promocije. Najčešće se dešava da njuzleteri upravo stignu u ovu karticu. Algoritam gmail-a je tako podešen da prepozna koja je poruka reklamna ili promotivna i odmah je pošalje u ovaj folder, da vam ne bi opterećivao glavni folder. U ovom slučaju algoritam radi na principu prepoznavanja određenih reči i veza (linkova) u imejl poruci. Ima tu još mnogih podešavanja, ali ako gmail prepozna da u poruci postoje reči kao što su Akcija, Popusti, Sniženje … i još mnoge druge, kao i da je u poruci veliki broj linkova koji vuku ka nekim veb-prodavnicama, on takve poruke šalje u karticu Promocije. 
  4. Osim ovih kartica često se sreću i kartice Forumi i Novosti. Isti je princip kao i za kartice Društveno i Promocije – algoritam prepozna karakteristike poruke i pošalje ih u ove kartice. 

Ovaj algoritam je dobar i mnogo nam pomaže, ali nekada ume da bude previše „zaštitnik“ i da nam neke važne poruke pošalje u foldere koje ne gledamo, ili u Nepoželjne ili u kartice Promocije, Novosti, Forumi … Ovaj problem može izazvati to da ne dobijamo redovno imejlove, odnosno mi ih dobijamo, ali ih ne vidimo. A problem može biti još veći jer nekada nam važni dokumenti, uplatnice, lozinke, informacije mogu promaći i otići u neke foldere i kartice koje ne pratimo. 

Ali, postoji rešenje i za to. Moguće je podesiti svoj gmail nalog tako da poruke od određene imejl adrese nikada ne odlaze u druge foldere i kartice, već da direktno odlaze u glavni folder i da ih lako vidimo. Čak ih možemo obeležiti kako bi nam bile stalno vidljive. Kako to možemo da uradimo pogledajte u sledećem video klipu. 

Ovde je opisan samo deo tehnike upravljanja imejl sandučetom. Njuzleter je jedan njegov važan deo, a zašto je važno da koristite i pratite njuzletere možete pročitati klikom na sledeći link: Zašto mi je njuzleter jedan od najvažnijih resursa?