Muzička industrija se u prošlom veku oslanjala na urbani grafit koji zvuči „Ti si ono što slušaš“. Ako bismo parafrazirali ovu izreku za potrebu obrazovanja u digitalanom dobu, ona bi zvučala „Dobar si onoliko koliko su dobra predavanja koja slušaš“. Edukativni podkast upravo može da bude snažan instrument u stvaranju dobrih, digitalnih predavanja. Da biste na pravi način ovladali podkastima kao novim instrumentom u obrazovanju potrebno je da se upoznate sa kreiranjem scenarija kao baze u nastajanju svakog podkasta.

Kako obrazovanje ne bi kaskalo za inovacijama, potrebno je (naročito u vreme pandemije) da našim učenicima ponudimo edukativne materijale koji mogu efikasno da odgovore njihovim interesovanjima i potrebama. Upravo iz ovih razloga podkasti (audio emisije na određenu temu) mogu da nam pomognu u narednim godinama učiteljske ili nastavničke karijere.

O razlozima zašto podkast predstavlja novu razornu inovaciju u obrazovanju pisali smo u prošlim tekstovima, a danas ćemo odgovoriti na pitanja zašto je scenario osnova za pravljenje dobrog podkasta (audio predavanja), kako izgleda jedan od modela podkast scenarija i kako nam upravo scenario za podkast može omogućiti da napravimo odličan audio onlajn materijal iako možda nismo medijski i tehnički eksperti.

scenario podkasta

Šta nam sve pruža audio podkast?

Slično kao u knjizi recepata naših baka gde se nalaze ukusna jela koja se brzo spremaju, edukativni podkasti nam omogućavaju da napravimo brzo i lako: audio lekcije, obradimo nastavne jedinice za koje nismo imali dovoljno vremena, pružimo dodatne informacije za određenu nastavnu temu, napravimo školski projekat …

Spektar primene podkasta u sakupljanju (deljenju) novih informacija, kao i u procesu učenja je zaista širok. Takođe, podkasti u obrazovanju mogu imati različite forme, a samim tim i primene. Možete napraviti jednostavno uputstvo ili narativ, zatim intervju sa jednim ili više sagovornika, kao i podkaste u kojima ćete da kombinujete više elemenata (podkast kao radio emisija). Za sve ove forme zajednički je jedan pojam – scenario.

Podkast je slobodna forma u kojoj je sve prepušteno autoru i tu leži ključ njegove velike popularnosti. Scenario neće umanjiti kreativnost samog sadržaja, niti vam oduzeti beskonačno vremena, ali će učiniti da vaš sadržaj bude koncizan, precizan i da ne skrene sa fokusa teme koju obrađujete.

kako izgleda scenario za podkast

Kako izgleda scenario za podkast

Kao forma čije je uređivanje prepušteno isključivo autoru, postoji više modela scenarija podkasta. No, postoje elementi koji su zajednički za bilo koju vrstu podkasta. Praćenje elemenata iz scenarija omogućava vam da ostanete fukusirani na temu koju želite da predstavite, da sadržaj ostane jezgrovit i, pre svega, da ne odlutate tokom snimanja podkasta.

Kada koristimo podkast kao nastavni materijal, mi zapravo ne zalazimo daleko od jedne forme koju  već imamo i dobro poznajemo – a to je priprema za čas. Kombinacijom scenarija za podkast i pripreme za čas možemo da dođemo do najboljih rezultata. U nastavku teksta objasnili smo svaki element podkasta pojedinačno.

Džingl

Da li nam je zaista u edukativnom podkastu potreban džingl? Odgovor je da. Upravo kroz  kratak, duhovit i upečatljiv audio izkaz (džingl) učenicima skrećete pažnju da mogu da se dobro zabave dok uče određeno gradivo, a i široj publici šaljete pozitivne signale o vašem radu.

Kako istraživanja pokazuju, sedam sekundi je potrebno da odlučimo da li ćemo da pristupimo nekom sadržaju ili ne, tako da kreativni džingl može da široko otvori vrata novoj publici vaših predavanja 😀

Intro – Uvod

Uvodni deo podkasta ne razlikuje se od uvodnog dela predavanja. U njemu naše učenike (a i svu ostalu publiku na internetu) upoznajemo sa sadržajem, temama, primerima o kojima će moći da se upoznaju u nastavku podkasta.

Ukoliko radite podkast intervju, onda u uvodnom delu predstavljate svog sagovornika, zašto je on važan za temu koja se obrađuje, njegove reference, odnosno dostignuća.

Obrada teme

Ako je scenario baza (kostur) edukativnog podkasta, onda je obrada teme njen ključni deo (srce). Središnji deo podkasta, odnosno obrada teme je glavni izvor informacija i procesa učenja, zapravo u ovom delu počinje audio čas. Kroz obradu teme odgovaramo na pitanja: šta je ono što ćemo da učimo, zašto je bitno to da naučimo, predstavljamo primere i podatke iz prakse, kao i radove drugih autora (citate, razmišljanja …)

Odjavni deo

(outro) – Odjavni deo je svojevrsna rekapitulacija celog sadržaja (odnosno teme koje obrađujemo). U ovom delu je potrebno da istaknemo (ponovimo) bitne delove gradiva, otklonimo eventualne nedoumice koje mogu da se jave kod učenika, kao i da ukažemo na smernice za dalje istraživanje teme.

Poziv na akciju

Kako sav vaš trud oko pripreme i realizacije podkasta ne bi bio uzaludan, potrebno je da napravite zadatak na kraju. Poziv na akciju se u edukativnim podkastima ne razlikuje mnogo od domaćeg zadatka u školi. Na nama je „samo“ da zadatak kreiramo tako da izazove interesovanje naših učenika.

Ov0 su svi osnovni elementi jednog scenarija za podkast. U zavisnosti od potreba i želja, u jednom podkastu možete imati više tema, ne morate se usredsrediti samo na jednu. Princip je isti, samo što će druga tema ići posle prve i tako redom. 

Kako sve možete urediti svoj podkast i kako vam u tome koristi scenario  je jedna od tema emisija „Male pobede“.

Svakog dana se stvara sve više novih edukativnih podkasta. Tri su ključna razloga za sjajne rezultate podkasta u sferi obrazovanja: digitalni format koji možete slušati bilo kada i bilo gde, apsolutna sloboda u radu, kao i mogućnost kreiranja sadržaja u kućnim uslovima. Sa ovim mogućnostima edukativni podkasti beleže sjajne rezultate.

zašto su popularni podkasti

Imate tremu pri pravljenju podkasta – sve je u redu!

Na kraju i pitanje od milion dolara: „Zašto moram da imam još jednu obavezu u radu?“ Odgovor je jednostavan – ne morate! Edukativni podkasti nisu obaveze već jedno od rešenja za izazove digitalne nastave.

Ne postoje specifične tajne zanata u kreiranju dobrog podkasta. Stvari su tu jasne – dobra priprema, precizan scenario i dobra volja za inovacijama u radu. I ne sekirajte se što vam neće sve ispasti perfektno (iz prve).

U početku u scenariju (ili nacrtu) podkasta koristite kratke rečenice, govorite prirodno (kao i kada biste držali predavanje uživo) i uživajte u prilici da sada vaša predavanja mogu da dopru daleko izvan učionice.

I ne sekirajte se ako pogrešite u bilo kom delu, pošto uvek možete da uredite (editujete) audio zapis.

Upravo nam scenario na stolu dok snimamo podkast umanjuje strah od javnih nastupa, drži nas sigurno na kursu koji želimo, a da naša kreativnost nije ugrožena. Potrebno je samo pritisnuti dugme za snimanje.