Uputstvo za organizatore/admine škola za onlajn nastavu

Mnoge škole sada imaju problem sa organizacijom onlajn  nastave. Puno je problema, delimična podrška postoji, ali mnogi na znaju odakle da počnu i ne mogu da sagledaju širu sliku. Ovde smo dali detaljno uputstvo korak po korak, pomoću koga možete da spremite svoju školu za onlajn nastavu. Ako smo nešto propustili, pišite nam slobodno.

 

vodič za onlajn nastavu

Još nekoliko dana do početka možda najdinamičnije školske godine u našim karijerama. Ne znamo šta će biti u budućnosti, ali ako pogledamo obrazovni sistem u poslednjih 200 godina, on je funkcionisao na isti način. Cele karijere nastavnika su prošle na isti način, ako izuzmemo velike nesreće, ratove, anomalije …

Ipak, nakon tih dešavanja, način rada u školama se uvek vraćao na stari način, sve je nastavljano tamo gde je stalo. Sada, nakon ovih promena, sistem rada u školama će biti trajno drugačiji i mi koji smo se zadesili u školama u ovom trenutku u svom radnom veku prisustvujemo, ali i aktivno učestvujemo u toj promeni. Od toga koliko dobro sada odigramo,  zavisi kako će nam biti na dalje. 

U Srbiji je polovinom avgusta u škole stiglo obaveštenje da je neophodno da škole imaju jedinstven sistem učenja na daljinu, odnosno da izaberu internet platforme na kojima će komunicirati i raditi sa učenicima. Iskustvo iz proleća 2020. godine, pokazalo je koje su platforme dobre i nekako se situacija svela na tri internet platforme, nazovimo ih LMS sistemima.

Razne ankete dokazale su ono što smo uglavnom znali, a to je da su Gugl učionica (Google Classroom), Majkrosoft Tims (Microsoft Teams) i Mudl (Moodle) najzastupljeniji LMS sistemi. Razlika u upotrebi je ogromna, tako da se većina odlučila za Gugl učionicu, manji deo za Majkrosoft Tims, a zanemarljiv deo za Mudl. 

Zbog raznih okolnosti mnoge škole su se našle u problemu u vezi ovih platformi i sistema organizacije onlajn nastave. Razlozi za to se kreću od neorganizovanosti škola, preko nedostatka kadra, međuljudskih odnosa, do nemanja potrebnih resursa za onlajn nastavu. Naravno, postoje i škole koje odavno koriste neki od ovih LMS-ova, one su bez problema sve ovo usvojile i lako se pripremile za sledeću školsku godinu. Tu su i škole koje imaju kadrove koji znaju šta treba raditi, pa su i one uspele da spreme sistem (ovo su uglavnom srednje stručne škole), ali najveći broj je onih koji ne znaju šta da rade i koji imaju problema da postave sistem (uglavnom osnovne škole).

Da bismo pomogli školama da što lakše naprave svoj onlajn sistem, da kažemo onlajn školu, predstavićemo kratak vodič za škole koje žele da implementiraju školsku Gugl učionicu. Evo šeme šta je sve potrebno uraditi, a ispod toga ćemo obraditi svaki korak.  

Vodič za škole za kreiranje i implementaciju školske gugl učionice

1. izbor platforme

U prvom koraku je potrebno da se škola opredeli za neku platoformu. Ovaj izbor zavisi od nekoliko faktora, a savetujemo da se opredelite za platormu koja je najprihvatljivija kompetencijama nastavnika.

Gugl učionica i Majkrosoft Tims su iste platforme, ne razlikuju se mnogo u težini upotrebe, dok je Mudl malo komplikovaniji. Sa druge strane, ako imate mudl administratora u školi, onda je Mudl najbolje rešenje jer imate potpunu konktrolu nad celom onlajn školom, sve je u vašim rukama, dok su Gugl učionica i MS Tims produkt ovih kompanija. U ovom vodiču i uputstvima prikazaćemo primer platforme Gugl učionice.

2. administrator

U drugom koraku (koji je najčešće vezan sa prvim korakom) potrebno je da odredite jednu ili maksimalno dve osobe koje će da administriraju ovaj sistem. Neophodno je da odaberete kompetentnu i odgovornu osobu i da joj ove školske godine ne date nikakvo drugo zaduženje.

Direktor škole se mora postarati da ova osoba nema druge obaveze, jer je ovo velika obaveza. Ovo je faktički osoba koja će biti direktor onlajn škole i mora biti kompetentna kao IT-evac i da ima dobre odnose sa nastavnicima, kao i dobar način komunikacije. 

3. sajt

Da biste mogli da napravite ovaj sistem potrebno je da imate sajt na .edu.rs domenu. Možete imati sajt i na nekoj drugoj adresi, ali će proces registracije i verifikacije biti malo komplikovaniji, a i sa ovim je dovoljno komplikovan. Ako nemate … to morate da napravite, škole bez svog sajta i to na svom domenu nema šta da traže u obrazovnom sistemu. 

4. registracija

Ovo je najkomplikovaniji korak. Da biste mogli da koristite zvaničnu gugl učionicu potrebno je da se registrujete kao obrazovna neprofitna ustanova na Google Suite Edu sistem. Ovaj deo se sastoji od  nekoliko koraka: registracija naloga, slanje dokumenata za registraciju, podešavanje imejl servera. Ovo nije jednostavan korak, ali evo na sledećoj stranici imate detaljnija uputstva: ZUOV – uputstvo za registraciju

5. kreiranje naloga

Nakon registracije imaćete mogućnost da kreirate samo 10 korisnika, dok vam Gugl ne verifikuje nalog. To obično traje 14 dana, ali koliko čujemo sada rade i mnogo brže. Potrebno je da napravite nove školske naloge za sve nastavnike i sve učenike. Možda vam ovo deluje kao ogroman posao i pitate se da li mogu učenici ili nastavnici da koriste svoje (već postojeće) gmail naloge, ali odgovor je NE.

Naime, puno je razloga zašto učenici ne bi trebalo da koriste svoje lične naloge, od toga da oni ne smeju da upravljaju svojim gmail nalozima ako nemaju 15 godina, do toga da će vama u školi biti mnogo lakše da upravljate problemima koji se mogu desiti na sistemu …

Postoji način da se ovaj posao ubrza i uradi mnogo jednostavnije, ali u pomoć administratorima sistema treba da uskoče i odeljenjske starešine. U sledećem video uputstvu je prikazano kako to možete da napravite mnogo brže. I savetujemo da ove tabele pripremite dok traje ovih 14 dana verifikacije i kada vam odobre nalog, onda za pola sata možete da upišete sve učenike. 

6. kreiranje predmeta

Nakon što svi nastavnici dobiju svoje naloge, potrebno je da u okviru svojih učionica (posebna aplikacija u g-suite edu nalogu) naprave svoje predmete za sledeću školsku godinu. Kako se prave predmeti detaljno se obrađuje na jednom našem seminaru (Internet učionica), ali ovaj prvi korak nije komplikovan.

U sledećem uputstvu možete da pogledate kratko PDF uputstvo kako da kreirate predmete u nekoliko koraka: Uputstvo za kreiranje predmeta. A koje predmete napraviti i kako organizovati svoju onlajn učionicu možete pogledati u sledećem video uputstvu:

7. upis učenika u učionice

Kada nastavnici naprave sve predmete koje će da predaju, sledeći korak je da upišete učenike u te učionice, odnosno  u predmete, da bi oni mogli da prate nastavu. Tu postoji više načina, ali prikazaćemo vam jedan veoma jednostavan način preko koda predmeta. Za to je potrebno da odeljenjske starešine pošalju svojim učenicima novu imejl adresu i lozinku za pristup školskom G Suite Edu sistemu i da se nakon toga prijave u određeni predmet. Uputstvo kako će to učenici da urade nalazi se na sledećem linku (ovo možete iskoristiti i poslati svojim učenicima): 

8. Onlajn nastava

Nakon što su učenici pristupili, onlajn nastava može da počne. Predmetni nastavnici u svojim predmetima u onlajn učionici treba da postavljaju sadržaje za učenike. Taj posao zahteva malo više vremena za kreiranje onlajn materijala.

Na skoro svim OKC onlajn seminarima se uči kako se kreira kvalitetan interaktivana sadržaj za onlajn nastavu, ali mogli bismo da izdvojimo seminar Veb-alatima do interaktivne nastave na kome se direktno radi izrada onlajn nastavnog sadržaja koji možete da koristiti u gugl učionici. 

Bonus uputstvo

Znamo da će učenici na početku imati problema kako da rade u Gugl učionici. Vi ćete im tu pomoći, ali evo napravili smo i kratko uputstvo kako da se snađu na prvi korak. U prethodnom uputstvu smo im pokazali kako da pristupe Gugl učionici i kako da se upišu na određene predmete, a u sledećem kako da rade unutar učionice. Možete iskoristiti ovo uputstvo i poslati učenicima ili njihovim roditeljima da im prvi koraci u gugl učionici budu što lakši:

Toliko od nas za sada. Želimo vam uspešan početak, možda najzanimiljivje školske godine u našim karijerama. Uživajte, ne opterećujte se previše, nemojte izgarati od posla, dobro organizujte svoje vreme, jer samo tako možete svojim učenicima da pružite maksimum.