Kako od štampanih nastavnih materijala načiniti interaktivne?

Većina nastavnika svakodnevno koristi različite nastavne materijale – radne listove, nastavne listiće, testove, vežbanja. Najčešće su to materijali koje su nastavnici godinama samostalno izrađivali, menjali i prilagođavali za rad u učionici.

Nezamenljivi su kao dopuna udžbenicima, za časove utvrđivanja i vežbanja, kraće ili duže provere znanja, za potrebe individualizacije. U njihovu izradu često je uloženo puno truda, metodičkog znanja, iskustva.

Specifične okolnosti u kojima smo se našli u poslednje dve godine potisnule su upotrebu štampanih nastavnih materijala. Tokom nastave na daljinu najčešće smo ih koristili tako što smo ih postavljali u virtuelne učionice očekujući od učenika da nam pošalju urađene zadatke.

Da bi ovakav rad imao efekta, bilo je neophodno pregledati zadatak svakog učenika i pružiti povratnu informaciju, što je zahtevalo puno vremena i pokazalo se neodrživim za duži period. Javila se potreba za intenzivnijim korišćenjem digitalnih nastavnih materijala u obliku onlajn testova. Oni su se tokom nastave na daljinu pokazali jednostavnijim za deljenje, prijemčivijim za učenike i pogodnijim za pružanje povratne informacije. 

Mnogi nastavnici su vrlo brzo naučili kako da ih kreiraju, a uvidevši njihove prednosti, nastavili su da ih koriste i dalje, ne samo tokom onlajn nastave. Tragali smo za raznovrsnim alatima za kreiranje materijala koji će učenicima biti jednostavni za upotrebu i zanimljivi, a nastavnicima omogućiti brzu i laku izradu, kao i jednostavan uvid u postignuća učenika.

Da li to znači da ćemo odbaciti stare, dobre štampane materijale, u koje smo takođe uložili puno rada i koji su se pokazali kao korisni i efikasni u radu? Neke njihove elemente uspešno smo prebacili u onlajn testove, ali pokazalo se da nije moguće baš svaki tip pitanja prebaciti u digitalni oblik.

Često nam je i izgled radnog lista od velikog funkcionalnog značaja. Neke slike, mape, grafikone ili tabele teško ćemo preoblikovati da se uklope u onlajn test. Najbolje bi bilo spojiti prednosti jednog i drugog oblika, koristiti te stare materijale, oblikovane za štampanje, ali sa funkcionalnostima digitalnih testova!

Postoje veb alati koji su nam i to omogućili – da štampane materijale preoblikujemo u digitalne ne menjajući ih, već samo dodajući interaktivne elemente u veostojeći tekst. Tako imamo mogućnost da jednom izrađene radne listove štampamo, ili ih koristimo u digitalnom obliku kada je to potrebno.

Predstavićemo vam jedan od takvih alata – TeacherMade. “Napravljen od strane nastavnika”, kako bi glasio prevod njegovog naziva. Ovaj alat zaista su napravili i razvijali nastavnici. Pokrenut 2020. godine brzo je našao svoje mesto u nastavi i za prvih devet meseci dobio više od šest miliona korisnika.

Kako izgleda radni list načinjen pomoću ovog alata možete pogledati u primeru koji smo izradili. Pokušajte da odgovorite na nekoliko pitanja koja se tiču stručnog usavršavanja i saznajte na koji način učenici pristupaju radnom listu, rešavaju zadatke i dobijaju povratnu informaciju.

Ovaj test prvobitno je načinjen kao tekstualni dokument, a zatim su ubačeni interaktivni zadaci. Kao i u većini interaktivnih testova, učenici povratnu informaciju dobijaju automatski, a nastavnik može videti postignuća. Nastavnik takođe može pristupiti svakom pojedinačnom testu i dobiti kompletan uvid u rad svakog učenika. Može, ukoliko je potrebno, dodavati komentare na odgovore učenika, pregledati zadatke otvorenog tipa i davati povratnu informaciju.

Zadaci se sa učenicima mogu podeliti prosleđivanjem linka, a učenici im mogu pristupiti putem računara ili mobilnih telefona jednostavno, bez prethodne registracije.

Kao nastavniku srpskog jezika i književnosti, ovaj alat mi se pokazao kao jedan od najkorisnijih. Omogućio mi je da sa učenicima podelim celovite tekstove na kojima će raditi –  podvlačiti, označavati delove i odgovarati na različite tipove pitanja. Kako se za podlogu radnog lista može iskoristiti slika, fotografisanjem nekog teksta i dodavanjem nekoliko zadataka lako dobijam materijal za raznovrsne nastavne aktivnosti. I to uz veliku uštedu papira, što takođe treba istaći kao važno.

Najveća prednost alata TeacherMade nad drugim servisima za izradu onlajn testova je u tome što omogućuju nastavnicima da iskoriste postojeće nastavne materijale, umesto da ih iznova prave, i da ih brzo i lako prilagode digitalnom okruženju. Koliko će se oni dopasti učenicima i da li će imati efekta na njihova znanja i veštine zavisi ne samo od mogućnosti alata, već i od pitanja i zahteva koji se postavljaju. Iako “bez alata nema zanata”, svaki alat ispuniće svoju svrhu tek u rukama dobrog majstora – nastavnika koji pažljivo osmišljenim zadacima usmerava učenika ka napretku.

Tekst je napisala Olgica Spasojević, autor seminara Vrednovanje rada učenika – putokaz za razvoj i napredak

Da li vam je ovaj tekst bio koristan?

Označite zvezdicom koliko vam je tekst bio koristan?

Prosečna ocena 4.5 / 5. Do sada ocenilo: 117

Tekst nije ocenjen! Budite prvi koji će ga oceniti.