Profesije budućnosti, obrazovanje i svet koji se užurbano menja 

Koje profesije u budućnosti će se tražiti od zaposlenih, odnosno naših sadašnjih učenika pitanje je koje podjednako opterećuje roditelje, učenike i nastavnike. Priprema za „pravi život“ nakon škole ne zavisi samo od škole i njenih zaposlenih. Ali zato, postoje brojne (van)nastavne aktivnosti kojima profesije budućnosti možemo da približimo, predstavimo i objasnimo našim učenicima.

Karijerno vođenje i savetovanje postaje još jedan važan element u prosvetarskom rokovniku obaveza.

Zato je potrebno da deo svog vremena utrošimo na pitanja:

  • kako će izgledati tržište rada u narednim decenijama,
  • koje će veštine biti potrebne našim učenicima u potrazi za poslom,
  • kako da im osnovno i srednjoškolsko obrazovanje bude od pomoći u tom poduhvatu.

U ovom članku ćemo se pozabaviti poslovima i veštinama koje će biti potrebne na tržištu u narednim decenijama. Tačnije, kako da poslove iz informacionih tehnologija, dizajna, ili virtualnog poslovanja predstavimo našim učenicima.

Profesije budućnosti i trenutno obrazovanje

Svet, samim time i globalno tržište, se svakodnevno menja. Odavno je poznato da se globalno tržište mnogo brže menja nego što obrazovni sistemi to mogu da isprate. Procesima modernizacije i digitalizacije neke profesije nestaju (ili gube značaj koje su nekada imale), dok se stvaraju potpuno nova zanimanja.

Ovaj proces je nepovratan i konstantan. Kako bismo premostili jaz između promena koje se svakodnevno dešavaju u svetu i trenutnim školskim programima potrebno je da unesemo malo lične inovativnosti.

Što bi u praksi značilo više prostora, vremena i angažovanosti na temama poput: digitalne pismenosti, algoritamskog razmišljanja, analitičkih vežbi, timskog rada i saradnje.

Ključ uspeha za ove teme (koje ujedno predstavljaju važne veštine za poslove budućnosti) leži u motivaciji.

Za koje poslove se tvrdi da predstavljaju profesije budućnosti

Skoro da ne postoje poslovi (čast izuzecima) koji će se u narednoj deceniji obavljati u potpunosti ili uz pomoć informacionih tehnologija (IT). Procesi optimizacije i automatizacije pratiće svaki aspekt života na planeti. Kada na ovo dodamo da smo blizu trenutka kada će svaka osoba na planeti, ujedno biti i internet korisnik, možemo da zamislimo svet koji će se nalaziti u nepresušnom okeanu informacija, sadržaja i poslovnih mogućnosti.

Prema istraživanjima  World Economic Forum “Future of Jobs Report profesija koja će biti najtraženija u narednoj deceniji je analitičar podataka (data science). Ovo zanimanje predstavlja multidiscplinarnu profesiju koja ima za cilj pronalaženje veza (kauzalnosti) između ogromnih količina podataka (informacija).

Zanimanja za koje u narednim decenijama „neće biti zime“ takođe su: dizajner proizvoda, virtualni asistent, stručnjak za autorsko onlajn pravo, profesionalni gejmer, finansijski analitičar za kripto valute …

Jednostavno rečeno, u narednim godinama na proslavama obeležavanja desetogodišnjice (male ili velike) mature sve veći broj naših bivših učenika dolaziće iz ovakvih profesionalnih miljea.

Kako da napravimo potporu u obrazovanju za buduća zanimanja?

Kada ste pročitali prethodni pasus sigurno ste se zapitali i uplašili kako ćete to vi izvesti? I mi smo takođe. Ova zanimanja i uopšte pravci u kojima se razvija globalno tržište nedaleko od naše profesije i kako mi možemo da pomognemo našim učenicima? Ali, ne brinite, nije to toliko teško. Ne moramo mi da ih usmeravamo u tom pravcu, mi smo tu da im damo osnovu da razumno i kritički razmišljaju.  

Broj dodatnih ili redovnih aktivnosti koje možemo uvrstiti kroz časove i predavanja nije konačan (i ostavljen je na kreativnosti samog nastavnika). No, uvek postoji niz poduhvata sa kojima sigurno nećete pogrešiti kada je reč o predstavljanju zanimanja koje nose epitet profesije budućnosti.

nove profesije u narednoj deceniji

Prezentacije i gostujuća predavanja

Iako navedena zanimanja predstavljaju okosnice oko kojih će se stvarati poslovni ambijent u budućnosti učenici, roditelji i nastavnici nisu upoznati (što je donekle i logično) sa njima. Zato su upravo prezentacije i gostujuća predavanja pogodne aktivnosti kako bi se, pre svega, upoznali sa perspektivnim poslovima.

Gostujuća predavanja su samo korak više u upoznavanju i sticanju neophodnih informacija. Naši učenici kroz gostujuća predavanja mogu iz „prve ruke“ da se upoznaju sa svim detaljima koje neke profesije sa sobom donose.

Izbor predavača usled sada već „naviknutog“ onlajn okruženja može da bude veoma širok.

Dizajn i gejming sekcije

Nismo daleko od trenutka kada će među školskim sportskim takmičenjima biti podrazumevano da se nađu ekipe EA sportova. Šezdeset posto slobodnog vremena naši učenici upravo troše na različite oblike gejminga (igranje računarskih igrica).

I pored toga što igrice mogu da pruže sporedan ulaz za niz profesija iz sveta informacionih tehnologija (IT), velika je verovatnoća da će posao za desetak godina nekim našim današnjim učenicima upravo biti profesionalni gejmer.

Ista stvar važi i za zanimanja koja se tiču sfere industrijskog i grafičkog dizajna. Najefikasniji način da usmerimo (ili probudimo) interesovanja učenika za dizajn je formiranje sekcije za dizajn unutar škole.

Pored tehničkih veština, u ovakvim grupama učenici mogu da se upoznaju sa brojnim specifičnostima koje ova profesija sa sobom donosi. Kako uskladiti boje, serijsku proizvodnju nekog proizvoda, ili naći najbolje idejno rešenje su samo neke od teme koje mogu biti obrađene.

Virtuelna preduzeća

U mnogim srednjim ekonomskim školama se već neguje sticanje znanja i veština kroz rad (učenje) u takozvanim virtuelnim preduzećima. Ova praksa je dobar razvojni put, naročito što kroz ovakve modele učenja učenici se direktno upoznaju sa profesijom virtuelni asistent.

Sva je prilika da će veliki broj naših današnjih učenika svoju radnu karijeru graditi isključivo onlajn. Odnosno da neće deliti zajednički poslovni prostor sa svojim budućim kolegama. Ovakve vrste poslova donose brojne pogodnosti, ali i mane.

Rano razumevanje onlajn poslovanja će svakako koristiti svakom učeniku. A kroz virtuelna preduzeća u školi mogu da se upoznaju sa značenjem kriznog menadžmenta, preduzetništva, tržišne inicijative …

Napravite kripto valutu svog odeljenja

Poslovi kojima će se baviti naši današnji učenici poprilično će se razlikovati od današnjih. Sa tim što će se veoma razlikovati i načini na koji će biti plaćeni. Tu pre svega mislimo na finansijske instrumente koji će postati sredstva plaćanja – kripto valute.

I dok je danas svet virtuelne valute tek u razvoju, u narednoj deceniji možemo pretpostaviti da će se veliki broj kupovina i prodaje odvijati upravo posredstvom kripto valuta. Iako je reč o kompleksnim finansijskim sistemima, svaka valuta počiva na jednostavnom pravilu – pravilu konvencije (dogovora, sporazuma).

I upravo je  najbolji način da đacima predstavimo svet kripto novca tako što ćemo izmisliti jedan. 😊

Potrebno je „samo“ da uspostavimo pravila (nagrade) po kojima će se odeljenska valuta generisati. Nagrada za uspeh, disciplinu, kreativnost, solidarnost su samo jedni od brojnih primera.

 Radite ono što volite 

Uspešnost na profesionalnom planu naših učenika najviše će zavisiti od njih samih. Ali je veoma važno da zajedno radimo na razvoju ličnih interesovanja učenika. Stara krilatica je da „Ukoliko radimo stvari koje volimo nikada nećemo zapravo raditi“.

Da bi pojedinačno svaki naš učenik stigao do ovog cilja potrebno je da nastavnici i roditelji zajedno prepoznaju interesovanja učenika.

Zatim da ih što bolje usmerimo (tako što ćemo im pomoći u odabiru organizacija za volontiranje, rad preko leta…) i na kraju pružati adekvatnu motivaciju za željena zanimanja.

Možda nama neće biti lako da sve ovo ispratimo, ali moramo znati da posao nastavnika nije više samo prenos znanja, danas je to mnogo više. Učenici u nama žele da vide motivatore, mentore i vođe koje će ih voditi kroz školu i poslati u dalji život spremne za sve ono što ih očekuje. Naravno da ni oni, a ni mi ne znamo šta nas sve očekuje, pa je baš zbog toga i važno da budemo ozbiljni i profesionalni u svom radu, da se mi trudimo, usavršavamo i napredujemo da bismo njima pomogli. 

 

Da li vam je ovaj tekst bio koristan?

Označite zvezdicom koliko vam je tekst bio koristan?

Prosečna ocena 4.3 / 5. Do sada ocenilo: 63

Tekst nije ocenjen! Budite prvi koji će ga oceniti.