Efikasno upravljanje vremenom  je bitan faktor planiranja i realizovanja nastave.

Rad u sistemu obrazovanju se vrtoglavo promenio u proteklih 20 godina. Razloga za to je puno, a jedan od najvećih je da obrazovanje prati sve brži i obimniji tehnološki razvoj koji i te kako menja naše profesionalne izazove i zadatke. Kako bismo uspešno izbalansirali školske i privatne obaveze potrebno je da dobro upravljamo svojim vremenom (time menagment).

Svako od nas želi da izbegne status osobe koja svuda žuri, a nigde ne stiže, odnosno puno radi bez vidljivih rezultata. Na sve ovo onlajn nastava postavlja neka nova pravila rada u kojima se poljavljuju potpuno novi načini kreiranja i vođenja časova tako da je dobro planiranje i upravljanje vremenom nova bitna stvar u našoj profesiji.

Na sreću, postoje modeli i matrice koje na jednostavan način mogu da nam pomognu u boljem upravljanju zadacima i uz pomoć kojih možete povećati svoju učinkovitost u radu.

Kako funcioniše „bitno – nebitno“ matrica?

Naša organizacija sa uspehom koristi Ajzenahauerovu metodu (matricu) koja je poznata i pod imenom bitno-nebitno“ kutija. Reč je zapravo o jednostavnom načinu selektovanja zadataka, odnosno obaveza koje imate u toku dana ili radne nedelje i sastoji se u tome da stvari koje se nalaze u vašim kalendarima i planerima selektujete kroz dva kriterijuma: koliko su oni bitni (važni) i koliko su hitni (urgentni).

Kada postavite ovu matricu, vertikalna osa će predstavljati nivo važnosti, a horizontalana nivo urgentnosti i kada kroz njih krenete da selektujete zadatke uvidećete da zapravo vaše dnevne obaveze mogu da se svrstaju u četiri kategorije.

  • Kategorija BRISANJE. Ovo su zadaci (narandžasti pravugaonik) koji trenutno nisu važni, ni urgentni i koje možete da uklonite iz dnevnog ili nedeljnog rasporeda.
  • Kategorija PLANIRANJE (Postavite rok). Ovi zadaci su bitni, ali nemaju veliku hitnost, tako da je za njih potrebno da odredite datum (vreme) kada ćete se njima bavati.
  • Kategorija DELEGIRANJE. Zadaci iz ove kategorije su urgentni, ali sa malim stepenom bitnosti, tako da možete da ih delegirate nekom saradniku. Na primer, ako je potrebno da sakupite slike svojih učenika, zadužite za to nekog učenika iz odeljenja i on će to odlično uraditi za vas.  
  • Kategorija FOKUS ili DNEVNI ZADATAK (crveni pravougaonik) su obaveze sa velikom bitnošću i sa visokom urgentnošću, i to su zadaci kojima morate maksimalno da se posvetite, odnosno stvari na koje ćete maksimalno da se fokusirate dok ih ne završite.

Kako sve to izgleda u praksi?

Pošto živimo i radimo u regionu koji nije u svetu najpoznatiji po postavljanju i sprovođenju planova, treba da izbegnemo balkanski scenario ove matrice u kome se najveći broj obaveza delegira ili briše, sve do trenutka kada sve postane bitno i urgentno, što nisu retki slučajevi na ovim prostorima. Šalu na stranu, Ajzenhauerova matrica je decenijski poznat model planiranja, odnosno upravljanja vremenom i mnogim kompanijama u svetu je doneo značajne rezultate. Sam Dvajt Ajzenhauer važi za američkog predsednika koji je tokom dva mandata na čelu SAD-a pokrenuo i realizovao nekoliko veoma bitnih programa: izgradnja  autoputeva, istraživanje svemira (NASA), razvoj interneta (DARPA), kao i programi korišćenja atomske energije.

Ova matrica Dvajta Ajzenhauera može da nam pomogne u mogućoj kombinovanoj nastavi od sledeće školske godine, pošto nas očekuje brdo imejlova, pregršt zadataka u školi i tokom onlajn nastave, a uz sve to sigurno će nam biti potrebno i vreme za lični razvoj i edukaciju, pa će upravljanje vremenom biti redovan domaći zadatak od septembra.