Digitalna higijena – izazov i rešenje za nastavnike, roditelje i učenike

Kataloški broj: 927
16 bodova
2 nedelje
4000 dinara

Ovim seminarom smo želele da osnažimo nastavnike da kritički sagledaju sve prisutniji uticaj digitalne tehnologije na učenike, kao i na sopstveni rad. U fokusu našeg rada bila je svest o značaju odgovornog i svesnog korišćenja tehnologije, kao i prepoznavanje rizika koji proizilaze iz digitalne (ne)higijene – od uticaja na mentalno zdravlje do razvoja digitalne zavisnosti.

Kome je seminar namenjen?

Zamisljeni_kamen_1.png
  • nastavnik razredne nastave
  • nastavnik predmetne nastave – osnovna škola
  • nastavnik predmetne nastave – gimnazija
  • nastavnik opšteobrazovnih predmeta – srednja stručna škola
  • nastavnik stručnih predmeta – srednja stručna škola
  • nastavnik u školi za obrazovanje odraslih
  • nastavnik opšteobrazovnih predmeta – u srednjoj umetničkoj školi (muzičke, baletske, likovne)
  • nastavnik stručnog predmeta u osnovnoj/srednjoj umetničkoj školi (muzičke, baletske, likovne)
  • nastavnik izbornih i fakultativnih programa/predmeta
  • stručni saradnik u školi
  • saradnik (pedagoški, andragoški asistent i pomoćni nastavnik)
Kompetencije koje seminar razvija:
  • N3 – kompetencije nastavnika za podršku razvoju ličnosti deteta i učenika
  • D4 – kompetencije direktora za praćenje i unapređivanje rada zaposlenih
  • SSDU1 – nisu objavljeni standardi kompetencija

Potrebna predznanja za ovaj seminar

Za potrebe ovog seminara nije neophodno nikakvo konkretno predznanje. Dovoljno je znanje koje posedujete iz vaše struke.  Poželjno je da koristite makar jedan internet pretraživač (najbolje je Google Chrome) i da niste totalni početnik u korišćenju računara. Ukoliko i jeste početnik, nije problem. Sve potrebno naućićete na ovom seminaru.

O seminaru

Poseban akcenat stavljen je na prepoznavanje znakova digitalne prezasićenosti i zavisnosti kod učenika, kao i na razvijanje konkretnih intervencijskih strategija i preventivnih aktivnosti. Pružile smo učesnicima jasne smernice i praktične alate koje mogu odmah primeniti u nastavi, u cilju podsticanja zdravijih digitalnih navika kod učenika.
Upoznavanjem sa osnovnim konceptima digitalne higijene i razvijanjem veština za promovisanje digitalne pismenosti i kritičkog mišljenja, nastojale smo da nastavnike osposobimo da adekvatno odgovore na izazove savremenog digitalnog okruženja. Verujemo da je uloga nastavnika ključna u oblikovanju odgovornog odnosa prema tehnologiji i da on može postati značajan oslonac učenicima u razvoju svesnijeg, bezbednijeg i korisnijeg odnosa prema digitalnim sadržajima.

Teme seminara

Tema 1 - Razumevanje digitalne (ne)higijene

Prva tema bavi se osnovnim pojmovima digitalne higijene i razumevanjem uticaja tehnologije na život, učenje i mentalno zdravlje učenika i nastavnika. Istražujemo kako svakodnevna upotreba digitalnih uređaja, posebno socijalnih mreža, može dovesti do iskrivljene slike stvarnosti, digitalne prezasićenosti i negativnih psiholoških posledica.

U okviru ove teme razmatraćemo šta čini dobru digitalnu higijenu, kako prepoznati rizike digitalne (ne)higijene u školskom okruženju i na koje načine preventivno delovati. Posebnu pažnju posvetićemo razumevanju efekata koje prekomerna upotreba tehnologije ima na fokus, motivaciju i emocionalno stanje učenika, kao i na profesionalno blagostanje nastavnika.

Bićete u mogućnosti da identifikujete izazove digitalne svakodnevice i dobićete smernice za uspostavljanje zdravijih digitalnih navika u nastavi. Tema je namenjena podsticanju kritičkog mišljenja o savremenim tehnologijama, uz cilj da se one koriste na odgovoran, svrsishodan i uravnotežen način.

Tema 2 - Tehnike i metode za poboljšanje digitalne higijene

Druga tema bavi se tehnikama i metodama koje nastavnici i učenici mogu primeniti radi poboljšanja digitalne higijene i smanjenja negativnih uticaja prekomerne upotrebe tehnologije u obrazovnom kontekstu.

U ovoj temi govorićemo o čestim distrakcijama u učionici koje proističu iz neprekidne povezanosti sa digitalnim uređajima, kao i o strategijama za njihovo prevazilaženje. Poseban fokus biće na pojmu digitalne detoksikacije – praktičnim koracima za ograničavanje vremena provedenog onlajn, bez potpunog isključivanja iz digitalnog sveta.

Obradićemo značaj digitalne pismenosti i razvijanje kritičkog mišljenja kao osnovnih kompetencija za snalaženje u digitalnom okruženju. Tema takođe uključuje alate i metode za prepoznavanje i prevenciju digitalne zavisnosti kod učenika, kao i razvijanje lične i kolektivne svesti o vremenu provedenom na internetu.

Kroz ovu temu dobićete konkretne predloge aktivnosti, alata i metoda koje se mogu primeniti u nastavi radi podsticanja zdravijeg odnosa prema tehnologiji i jačanja fokusa, pažnje i opšte psihološke dobrobiti učenika.

Ishodi seminara

Po završetku obuke:

  • prepoznaćete probleme koji se javljaju kod učenika prilikom korišćenja tehnologije;
  • razumećete važnost promovisanja digitalne higijene i značaj korišćenja obrazovne tehnologije;
  • lako ćete identifikovati rizike povezane sa digitalnom (ne)higijenom i primenjivaćete strategije za prevenciju rizika;
  • prepoznaćete znake digitalne zavisnosti kod učenika i primenjivaćete intervencijske strategije;
  • oslonićete se na stečena znanja da kod učenika razvijate digitalnu pismenost i kritičko mišljenje;
  • lako ćete planirati i realizovati preventivne aktivnosti.

Autori seminara

Nastavnica_simbol-1

Jasmina Stojković

Učiteljica, pedagoški savetnik i dugogodišnji stručni saradnik u oblasti obrazovanja. Više od dve decenije posvećena je unapređivanju nastavne prakse, kroz primenu inovativnih metoda, digitalnih alata i razvoj profesionalne zajednice nastavnika.

Kao realizator obavezne, izborne, dodatne i dopunske nastave, autor i realizator brojnih akreditovanih seminara, projekata, vebinara i stručnih skupova, aktivno doprinosi profesionalnom razvoju kolega u oblasti nastave orijentisane na ishode, digitalne higijene, komunikacijskih veština i savremenih pristupa nastavi.

Kao saradnik ZUOV-a, ZVKOV-a, MPNTR-a, UNICEF-a i drugih relevantnih institucija, učestvuje u kreiranju obrazovne politike, pravilnika i programa obuka. Članica je više radnih i upravljačkih tela u obrazovanju, uključujući školske timove, društva učitelja i stručne komisije.
Autor je više udžbenika, stručnih i naučnih radova, kao i pedagoške dokumentacije za nastavu u mlađim razredima. U svom radu spaja iskustvo nastavnika i menadžera u obrazovanju, vodeći se principima kvaliteta, saradnje, odgovornosti i kontinuiranog usavršavanja.

Nastavnica_simbol-1

Aleksandra Solujić

Diplomirani psiholog i psihoterapeut, realizator brojnih programa psihološke podrške i edukacija za odrasle. U svom profesionalnom radu usmerena je na razvoj emocionalnih kompetencija, unapređenje komunikacijskih veština i rešavanje konflikata u različitim kontekstima – od porodičnih do radnih i obrazovnih sredina.

Višegodišnje iskustvo sticala je kroz rad u savetovalištima, školama, organizacijama i stručnim udruženjima, realizujući veliki broj radionica, obuka i projekata. Kao izlagač i realizator aktivno učestvuje na stručnim skupovima, kongresima i konferencijama iz oblasti psihoterapije i edukacije.
Autor je više stručnih tekstova, gde na pristupačan način približava psihološke teme široj javnosti. U radu sa odraslima posebno se ističe po primenljivosti metoda i tehnika koje podstiču lični razvoj, osnaživanje i efikasnu komunikaciju.

Kao realizator akreditovanih obuka i saradnik brojnih ustanova, posvećena je podršci profesionalcima u razvijanju psihosocijalnih veština, uz kontinuirano negovanje etičkih standarda i lične autentičnosti.

Znak pitanja

Najčešća pitanja i odgovori o seminaru

Nakon ovog seminara znaćete da primenite postupke koji motivišu učenike da čitaju, organizujete književne radionice sa i bez upotrebe veb-alata, kao i kako da obučite učesnike da uspešno prezentuju svoj rad. Naučićete da kreirate instrumente za vrednovanje radionice.

Minimalna oprema je računar (laptop ili desktop, sve jedno) sa operativnim sistemom Windows 7 ili novijim i internet konekcija. Računar ne treba da bude preterano jak i skup, ali je neophodno da lepo radi (ne koči, ne blokira …). Nije neophodno da imate pametni telefon, mada možete seminar pratiti i preko telefona, ali da biste uradili zadatke, neophodan je računar.

Za početak najvažnije je da imate dobru vezu sa internetom i da umete da koristite neki od programa za pregledavanje internet sadržaja (Google Chrome, Firefox Mozilla …). Odlično bi bilo da već imate kreiran svoj Gmail naloga, a osim toga, za potrebe ovog seminara bilo bi dobro da na svom računaru imate instaliranu neku od verzija MS Word-a.

Za potrebe ovog seminara nije vam potrebno nikakvo konkretno predznanje za rad na računaru. Poželjno je da koristite makar jedan internet pretraživač (najbolje je Google Chrome) i da niste totalni početnik u korišćenju računara. Ukoliko i jeste početnik, nije problem. Sve potrebno naućićete na ovom seminaru.

Odluka o akreditaciji