Podučavanje kojim se podstiče razvoj kritičkog i kreativnog mišljenja
Kome je seminar namenjen?
Program je namenjen zaposlenima u obrazovno-vaspitnim ustanovama, vaspitačima, učiteljima, nastavnicima, stručnim saradnicima i direktorima.
Kompetencije koje se programom razvijaju odnose se na poučavanje i učenje, razvijanje saradnje i zajednice učenja.
Prioritetna oblast stručnog usavršavanja odnosi se na metodiku rada sa učenicima kojom se podstiče razvoj funkcionalnih znanja, veština i stavova.
Potrebna predznanja za ovaj seminar
Od učesnika se očekuje da poseduju osnovna didaktičko-metodička znanja, osnove rada na računaru i internetu i rad na sistemu elektronske pošte.
O seminaru
Savremeno obrazovanje među svojim prioritetnim ciljevima ima za cilj podsticanje razvoja kritičkog mišljenja i kreativno rešavanje otvorenih problema.
Program se upravo odnosi na osnaživanje nastavnika za praktičnom primenom kritičkog mišljenja u planiranju nastave i učenja i ovladavanje adekvatnim metodičkim alatima kojima se podstiče razvoj kritičkog i kreativnog mišljenja.
Teme seminara
Tema 1 - Dimenzije kritičkog mišljenja
Kritičko i kreativno mišljenje u savremenom obrazovanju. Kritički pristup nastavnom sadržaju. Aktivne metode i tehnike rada pri kritičkom pristupu nastavnom sadržaju. Okruženje za učenje koje podstiče kritičko mišljenje. Razvoj kritičkog mišljenja – uloga nastavnika.
Tema 2 - Modeli saradničkog učenja koji doprinose razvoju kritičkog i kreativnog mišljenja
Uslovi koji unapređuju saradnju između učenika. Modeli organizacije saradničkog učenja. Načini podsticanja saradničkog učenja (primeri tehnika). Strategije praćenja i ocenjivanja (primeri ocenjivanja individualne odgovornosti učenika i grupnih procesa).
Tema 3 - Podsticanje kreativnosti
Šta znači biti kreativan? Stvaralaštvo kao izraz kreativnosti (mehanizam kreativnog procesa i rešavanja otvorenih problema kod učenika, divergentno mišljenje/ laterarno mišljenje, primer otvorenih nestrukturiranih zadataka). Metode podsticanja kreativnog mišljenja. Tehnike za podsticanje kreativnosti.
Tema 2 - Modeli saradničkog učenja koji doprinose razvoju kritičkog i kreativnog mišljenja
Uslovi koji unapređuju saradnju između učenika. Modeli organizacije saradničkog učenja. Načini podsticanja saradničkog učenja (primeri tehnika). Strategije praćenja i ocenjivanja (primeri ocenjivanja individualne odgovornosti učenika i grupnih procesa).
Ishodi seminara
Po završetku seminara:
- razumećete savremen koncept obrazovanja,
- uočićete važnost razvoja kritičkog i kreativnog mišljenja,
- razumećete ključne aspekte kritičkog i kreativnog mišljenja,
- moćićete da osmislite zadatke u skladu sa nivoima postignuća,
- razumećete ulogu predmetnog znanja u podsticanju kritičkog mišljenja,
- moćićete da planirate nastavu kojom se podstiče kritičko mišljenje, koristeći odgovarajuće metode i tehnike rada,
- upoznaćete modele organizacije saradničkog učenja,
- znaćete koje metode i tehnike podstiču saradničko učenje,
- kreiraćete različite tipove otvorenih i poluotvorenih zadataka.
Autori seminara
Vanja Jeremić
Pedagog po struci i ima radnog iskustva u osnovnoj i srednjoj školi. Permanentno se stručno usavršava i motivisana je da nastavnicima bude podsticajna podrška u obrazovno-vaspitnom radu. Prati pravce savremenog obrazovanja i autor je više akreditovanih seminara stručnog usavršavanja. Ima desetogodišnje iskustvo kao realizator u izvođenju obuka. Deo je OKC tima od 2021.g. kao autor/moderator onlajn seminara.
Vera Milićević
Nastavnik stručnih predmeta građevinske struke. Od školske 2015/16. ima zvanje pedagoškog savetnika i nastavlja da svoj rad inovativno unapređuje. Na prostoru interneta pojavljuje se 2011. kada za svoje učenike otvara blog www.nadgradnja.wordpress.com a zatim sledi i primena raznih veb alata i servisa. Juna 2017. imenovana je za voditelja programa stručnog usavršavanja za dostizanje osnovnog nivoa digitalnih kompetencija. Od 2017. stiče zvanje savetnik – spoljni saradnik, i aktivno radi u zvanju. Nastavne i vannastavne aktivnosti spaja projektnom nastavom pa su rezultati toga uspešni projekti na konkursima Francuskog instituta LAMAP (Ruka u testu) i projekti na portalu eTwinning : Zelena gradnja, Make my STEM, Virtual Lab in Real Life… Od 2016. godine postaje i deo OKC tima, kao autor/moderator online seminara.
Najčešća pitanja i odgovori o seminaru
Upoznaćete principe i elemente kritičkog i kreativnog mišljenja kao i načine na koje možete da ih primenite u praksi u oblasti predmeta koji podučavate. Kroz refleksiju i promišljanje upoznaćete se sa primerima dobre prakse i metodama i tehnikama aktivnog učenja kojima se podstiče razvoj kritičkog i kreativnog mišljenja.
Nastavnik može podsticati kreativnost kod učenika ukoliko primenjuje nastavne metode, sredstva, tehnike koje podstiču razvoj divergentnog mišljenja, a takodje podstiču i aktivnost učenika, istraživanje, odlučivanje, samostalnost u radu, međusobnu komunikaciju. Potrebno je da nastavnik poseduje otvorenost prema idejama i inicijativama učenika.
Proces kreativnog mišljenja može da razvija svako, samo je potrebno da prevaziđemo svoje navike koje nas sputavaju u kreativnom izražavanju i da budemo svesni toga.