Primena Design thinking metodologije u nastavi
Kome je seminar namenjen?

- Nastavnicima razredne nastave
- Nastavnicima predmetne nastave u osnovnim školama
- Nastavnicima predmetne nastave u gimnazijama
- Nastavnicima opšteobrazovnih predmeta – srednja stručna škola
- Nastavnicima stručnih predmeta – srednja stručna škola
- Nastavnicima opšteobrazovnih predmeta – srednja umetnička škola (muzičke, baletske, likovne)
- Nastavnicima stručnih predmeta u osnovnoj/srednjoj umetničkoj školi (muzičke, baletske, likovne)
- Profesorima, asistentima, saradnicima u visokoškolskim ustanovama koji žele da podignu nivo svojih predavanja i vežbi, kao i znanje svojih studenata na zavidan nivo.
Kompetencija koju program razvija:
N2 – kompetencija nastavnika za poučavanje i učenje
Potrebna predznanja za ovaj seminar
O seminaru
Design thinking je inovativan i praktičan metodološki okvir za rešavanje problema, koji stavlja učenika u centar procesa učenja. Za razliku od tradicionalnih pristupa, Design thinking podstiče nastavnika i učenike da zajednički istražuju, definišu izazove, osmišljavaju kreativna rešenja, eksperimentišu i uče iz rezultata. Suština ove metodologije leži u razvijanju empatije, kreativnog razmišljanja i spremnosti da se kroz praktične aktivnosti istražuju realni problemi.
Zašto je važan Design thinking u obrazovanju?
- Zato što podstiče učenike da aktivno učestvuju u procesu učenja.
- Zato što nastavu pretvara u dinamičan i smislen proces, a ne u puko prenošenje informacija.
- Zato što učenicima omogućava da nauče kako da sagledaju problem iz više uglova i osmisle svoja rešenja.
- Zato što motiviše i nastavnika i učenika da budu partneri u procesu istraživanja i učenja
Tokom seminara razmatraćemo sledeća centralna pitanja:
- Šta je Design thinking i koje su njegove faze?
- Kako je nastao Design thinking i kako je ušao u obrazovanje?
- Kako razvijati empatiju i razumevanje učenika kroz ovu metodologiju?
- Na koji način nastavnici mogu da definišu i postave jasne izazove u nastavi?
- Koje su tehnike i alati za generisanje ideja i uključivanje učenika u kreativni proces?
- Kako napraviti jednostavne prototipe nastavnih aktivnosti i testirati ih u učionici?
- Na koji način se evaluiraju rezultati i učenici uključuju u refleksiju?
- Kako Design thinking doprinosi razvoju funkcionalnih znanja i veština učenika?
Seminar je osmišljen da bude praktičan, inspirativan i primenljiv za svakog prosvetnog radnika.
Teme seminara

Tema 1 - Uđi u svet Design thinking-a
Tema „Uđi u svet design thinkinga“ uvodi učesnike u osnovne principe ove metodologije i pokazuje zašto je ona važna u savremenoj nastavi. Polaznici će saznati šta je Design thinking, koje su njegove faze i kako nastaje proces kreativnog rešavanja problema. Kroz primere iz obrazovne prakse razumeće na koji način empatija, definisanje izazova i zajedničko istraživanje otvaraju prostor za angažovaniju i smisleniju nastavu.


Tema 2 - Metode u alati Design thinking-a
Tema „Metode i alati design thinkinga“ fokusira se na praktične tehnike i alate koje nastavnici mogu koristiti u učionici. Učesnici će se upoznati sa metodama za generisanje ideja, selekciju rešenja i izradu prototipa, kao i sa veb alatima koji olakšavaju saradnju i kreativni rad učenika. Kroz primere i vežbe otkriće kako se ovi alati mogu jednostavno uklopiti u različite nastavne predmete i aktivnosti.

Tema 3 - Kako primeniti Design thinking u učionici?

Tema 2 - Metode u alati Design thinking-a

Ishodi seminara
Po završetku seminara učesnici će moći da:
- Objasne suštinu i faze Design thinking metodologije.
- Razumeju značaj empatije u procesu učenja i primene u nastavi.
- Identifikuju izazove i potrebe učenika i formulišu ih kao probleme pogodne za rešavanje DT pristupom.
- Primene različite DT metode i tehnike za generisanje i selekciju ideja.
- Iskoriste veb alate za kreativnu saradnju i rad sa učenicima.
- Osmisle i izrade prototip nastavne aktivnosti ili projekta po DT principima.
- Testiraju i unaprede svoje nastavne ideje na osnovu povratnih informacija učenika.
- Integrešu Design thinking u svoju nastavu i vannastavne aktivnosti radi razvoja veština 21. veka
Autor seminara
Milan Filipović
Milan je diplomirani ekonomista, i već petnaest godina radi u prosveti na mestu nastavnika ekonomske grupe predmeta u srednjoj stručnoj školi. U OKC-u je od 2020. godine i pored ovog, autor je još jednog akreditovanog seminara od strane Ministarstva prosvete. Pored rada na izradi sadržaja seminara, Milan radi i na instrukcionom dizajnu i superviziji pojedinih seminara.
Milan je pristalica i pobornik koncepta celoživotnog učenja, voli računare i internet a slobodno vreme provodi u prirodi baveći se rekreativnim ribolovom.

Najčešća pitanja i odgovori o seminaru
Nakon seminara znaćeš kako da primeniš Design thinking metodologiju u svojoj nastavi – od razumevanja potreba učenika i preciznog definisanja problema, do osmišljavanja i testiranja kreativnih rešenja. Bićeš osposobljen da koristiš različite DT metode i veb alate, da kreiraš angažovane i smislenije nastavne aktivnosti i da učenike uključiš kao aktivne učesnike u procesu učenja.
Minimalna oprema je računar (laptop ili desktop, svejedno) sa operativnim sistemom Windows 7 ili novijim i internet konekcija. Računar ne mora da bude preterano jak i skup, ali je neophodno da lepo radi (ne koči, ne blokira i sl.).
Najvažnije je da imate dobru vezu sa internetom i da umete da koristite neki od programa za pretraživanje internet sadržaja (Google Chrome, Firefox Mozilla…).