Set komunikacionih veština i načina rešavanja problema za zaposlene u obrazovanju
Kome je seminar namenjen?

Seminar je namenjen svim zaposlenima u obrazovno-vaspitnom sistemu – nastavnicima razredne i predmetne nastave, stručnim saradnicima, vaspitačima u predškolskim ustanovama i domovima učenika, kao i direktorima škola. Svima koji žele da unaprede svoje veštine komunikacije i da nauče kako da upravljaju stresom i rešavaju probleme na konstruktivan način. Seminar je posebno koristan onima koji žele da izgrade pozitivnu, podsticajnu i motivišuću školsku atmosferu.
Konkretno:
- nastavnik razredne nastave,
- nastavnik predmetne nastave – osnovna škola,
- nastavnik predmetne nastave – gimnazija,
- nastavnik opšteobrazovnih predmeta – srednja stručna škola,
- nastavnik stručnih predmeta – srednja stručna škola,
- nastavnik opšteobrazovnih predmeta – u srednjoj umetničkoj školi (muzičke, baletske, likovne),
- nastavnik stručnog predmeta u osnovnoj/srednjoj umetničkoj školi (muzičke, baletske, likovne),
- nastavnik izbornih i fakultativnih programa/predmeta,
- vaspitač u predškolskoj ustanovi,
- vaspitač u domu učenika,
- stručni saradnik u predškolskoj ustanovi,
- stručni saradnik u školi,
- direktor/pomoćnik direktora,
- stručni saradnik u domu učenika
Kompetencije koje seminar razvija:
- N4 – kompetencije nastavnika za komunikaciju i saradnju
- V2 – kompetencije vaspitača za razvijanje saradnje i zajednice učenja
- SSPU5 – kompetencije stručnih saradnika u PU za vlastito profesionalno delovanje i profesionalni razvoj
- VDU3 – kompetencije vaspitača u domu učenika i školi sa domom učenika za komunikaciju i saradnju
- D5 – kompetencije direktora za razvoj saradnje sa roditeljima/starateljima, organom upravljanja, reprezentativnim sindikatom i širom zajednicom
- SSDU1 – nisu objavljeni standardi
Potrebna predznanja za ovaj seminar
Za potrebe ovog seminara nije neophodno nikakvo konkretno predznanje. Dovoljno je znanje koje posedujete iz vaše struke. Poželjno je da koristite makar jedan internet pretraživač (najbolje je Google Chrome) i da niste totalni početnik u korišćenju računara. Ukoliko i jeste početnik, nije problem. Sve potrebno naućićete na ovom seminaru.
O seminaru
Savremeno obrazovanje zahteva od nastavnika i svih zaposlenih u vaspitno-obrazovnom sistemu da budu ne samo stručnjaci u svojoj oblasti, već i vešti komunikatori koji znaju kako da održe konstruktivan dijalog i u učionici i u digitalnom prostoru. Seminar „Set komunikacionih veština i načina rešavanja problema za zaposlene u obrazovanju“osmišljen je da omogući polaznicima da razviju i unaprede upravo te ključne kompetencije. Učesnici će imati priliku da se upoznaju sa različitim stilovima komunikacije, da uvide značaj asertivnog pristupa i da vežbaju aktivno slušanje kao jedan od temelja kvalitetne interakcije. Kroz praktične primere i jasno strukturirane zadatke, seminar pruža podršku zaposlenima u obrazovanju da efikasno komuniciraju sa učenicima, kolegama i roditeljima, kako u neposrednom razgovoru, tako i putem digitalnih kanala. Posebna pažnja posvećena je stresu i njegovom uticaju na kvalitet rada, uz praktične tehnike za njegovo prevazilaženje i konstruktivno rešavanje problema u školskom okruženju.
Teme seminara

Tema 1 - Asertivna onlajn komunikacija
Prva tema fokusira se na razvijanje asertivnog stila komunikacije, koji omogućava jasno, direktno i kulturno izražavanje sopstvenih stavova uz poštovanje sagovornika. Polaznici će analizirati prednosti i prepreke asertivnog ponašanja, učiti kako da oblikuju konstruktivne povratne informacije i kako da koriste digitalne alate (poput instant platformi) na način koji podstiče saradnju, a ne konflikt. Kroz praktične vežbe, polaznici će uočiti značaj aktivnog slušanja i razvijanja empatije u komunikaciji sa učenicima, kolegama i roditeljima.



Tema 2 - Upravljanje stresom i konstruktivno rešavanje problema
Druga tema usmerena je na prepoznavanje izvora stresa u obrazovnom radu i osposobljavanje zaposlenih da ga prevaziđu kroz konkretne strategije i tehnike. Polaznici će se upoznati sa znakovima stresa i njegovim posledicama na lični i profesionalni život, a zatim i sa praktičnim metodama za njegovo umanjivanje, kao što su ABC strategija i vežbe relaksacije. Poseban deo posvećen je konstruktivnom rešavanju problema, kako u radu sa učenicima, tako i u odnosima sa kolegama i roditeljima, čime se doprinosi stvaranju pozitivne i podsticajne školske klime.
Ishodi seminara
Po završetku seminara:
- znati da razlikuju i primenjuju različite stilove komunikacije,
- ovladati tehnikama aktivnog slušanja i davanja konstruktivne povratne informacije,
- biti osposobljeni za asertivnu onlajn i neposrednu komunikaciju,
- koristiti alate za samoprocenu nivoa stresa i tehnike za njegovo prevazilaženje,
- razviti sposobnost konstruktivnog rešavanja problema u individualnom i timskom radu,
- doprineti stvaranju pozitivne i motivišuće školske mikrosredine.
Autori seminara
Zlatica Gerov
Master inženjer mašinstva za upravljanje i primenjeno računarstvo. U obrazovanju je još od 1989. godine, kao nastavnika stručnih predmeta mašinske struke i informatičkih predmeta. Od 2013. godine radi u zvanju pedagoški savetnik, a član je OKC tima i radi na seminarime još od 2016. godine.
Danas ima tri akreditovana seminara od strane Ministarstva prosvete i sve ih realizuje pod okriljem OKC-a. Osim toga što je autor/moderator svojih seminara, radi i na instrukcionom dizajnu, superviziji, evaluaciji i praćenju toka rada drugih autora/moderatora.
Nataša Jankulovski
Diplomorani ekonomista koji se aktivno bavi obrazovanjem od 2006. god. Nastavnica je stručnih predmeta u Tehničkoj školi u Knjaževcu. Ponosni član OKC tima dugi niz gdina. Autor i moderator tri OKC onlajn akreditovana seminara od strane Ministarstva prosvete. Aktivni karijerni praktičar i autor brojnih priručnika, članaka, blogova i nastavnih materijala. Nataša je radoholičar i večiti optimista koji u svakoj promeni vidi mogućnost.

Najčešća pitanja i odgovori o seminaru
Nakon ovog seminara znaćete da primenite postupke koji motivišu učenike da čitaju, organizujete književne radionice sa i bez upotrebe veb-alata, kao i kako da obučite učesnike da uspešno prezentuju svoj rad. Naučićete da kreirate instrumente za vrednovanje radionice.
Minimalna oprema je računar (laptop ili desktop, sve jedno) sa operativnim sistemom Windows 7 ili novijim i internet konekcija. Računar ne treba da bude preterano jak i skup, ali je neophodno da lepo radi (ne koči, ne blokira …). Nije neophodno da imate pametni telefon, mada možete seminar pratiti i preko telefona, ali da biste uradili zadatke, neophodan je računar.
Za početak najvažnije je da imate dobru vezu sa internetom i da umete da koristite neki od programa za pregledavanje internet sadržaja (Google Chrome, Firefox Mozilla …). Odlično bi bilo da već imate kreiran svoj Gmail naloga, a osim toga, za potrebe ovog seminara bilo bi dobro da na svom računaru imate instaliranu neku od verzija MS Word-a.
Za potrebe ovog seminara nije vam potrebno nikakvo konkretno predznanje za rad na računaru. Poželjno je da koristite makar jedan internet pretraživač (najbolje je Google Chrome) i da niste totalni početnik u korišćenju računara. Ukoliko i jeste početnik, nije problem. Sve potrebno naućićete na ovom seminaru.