Obrazovanje u 2021. godini

Verovatno ste i previše puta ove godine čuli izraze: novo normalno, nova paradigma obrazovanja, novo (digitalno) okruženje, novi kurikulum, novi trendovi u obrazovanju. Istini za volju, odlazeća 2020-ta donela je zaista pregršt novina u svakom aspektu života.

Promenila se naša svakodnevnica, naš posao, naše rutine, velike promene pretrpeli su sistemi obrazovanja širom planete. Jedan vikend u martu nas je delio od redovnog do vanrednog načina držanja časova. Sve nove norme i zadatke rešavali smo u hodu, (više „ad hoc“, manje planski). Na kraju, obrazovanje je opstalo, ali mu je velikom slovima dopisan novi prefiks „digitalno“.

Prosto je nemoguće za očekivati da ćemo se u 2021. godini jednog dana probuditi i (resetovati) vratiti na stara podešavanja pre pandemije najdosadnijeg virusa na svetu. Zato je dobro da se upoznamo sa novim (i starim) promenama koje nas izvesno očekuju u novoj godini.

Kako sada stvari stoje, i u 2021–oj godini ćemo pripremati nastavne materijale u elektronskom obliku, smišljati lekcije u formatu mikroučenja, ceo nastavni proces pokušavati da gejmifikujemo, služeći se interaktivnim video materijalima.

Sledi naša lista trendova u obrazovanju u 2021. godini

Ključevi od  virtualnih učionica

Pojam koji je najviše puta bio pretraživan na internetu u Srbiji u 2020. godini je Google učionica. Ovaj podatak možemo tumačiti po više osnova. Po tome da se verovatno ustoličila dominatna platforma za onlajn nastavu, da su se pretrage odnosile na uputstva za korišćenje ovog internet alata, kao i da se svaka porodica upoznala sa ovim novim okruženjem za učenje.

Ovaj podatak možemo tumačiti i kao malu pobedu – pojam koji se najviše „guglao“ u Srbiji ne dolazi ni iz domena estrade, niti rijaliti programa, već iz obrazovanja. 

Više od estrade i sporta pretraživao se pojam iz obrazovanja

Ova statistika o pretragama pojma Gugl učionice govori nam najviše o velikom zaokretu koji je profesija učitelja i nastavnika pretrpela.

Zato je teško poverovati da ćemo u jednom trenutku samo napustiti svoje virtualne učionice. Razloga za to ima puno. Onlajn nastava omogućava da se školski časovi realiziju u vrlo različitim okolnostima.

Onlajn nastava u budućnosti može da reši nekoliko problema koji pogađaju školstvo kao što su: pandemije gripa, odsustvo nastavnika, odsustvo učenika, …

I na kraju, virtualne učionice donose obrazovanju proces automatizacije. Ovaj parametar je i te kako bitan iz ugla obrade i analize podataka, što postaje nova „obaveza“ u radu prosvetnih radnika.

Virtualne učionice mogu da budu od velike pomoći u pisanju brojnih procedura i izveštaja i ceo proces mogu da učine u potpunosti ili delimično optimizovanim, odnosno automatizovanim.

Šta sve to znači za nastavnički i učiteljski poziv?

Pre svega, da će svaki čas dobiti svoj link, odnosno da nas u narednom periodu očekuje pravljenje i dizajniranje materijala za nastavu u digitalnom obliku, dosta korišćenja gugl dokumenata, personalizovanih e-knjiga, onlajn testova i kvizova…

Video – sadržaj na koji naši učenici potroše najviše vremena

Godinama unazad upotreba video materijala kao oblika sredstva za učenja se rapidno povećava. Razlozi za to su jednostavni – svi smo vizualna bića. Stoga našu pažnju (naročito fokus naših učenika) lakše mogu da pridobiju materijali u formatu koji se čini prijemčivijim za praćenje.

U odnosu na „običan“ tekst, video svakako ima određene prednosti, najviše iz razloga pojačanog vizuelnog efekta.

Da li ovo znači da ćemo raspuste provoditi u letnjim i zimskim školama režije? Pa, ne baš! 😀 Ali, da je uređivanje edukativnog video materijala veština koja će nam biti od koristi u narednoj godini – sigurno DA.

Situacija sa kreiranjem predavanja u video formatu nije zapravo toliko teška koliko se na prvi pogled čini. Ponajviše iz razloga koje nam nudi dostupna tehnologija.

Napraviti video prezentaciju sa linkovima, uvezenim tekstom ili održati uživo predavanje su uglavnom stvari sa kojima smo se susretali tokom onlajn nastave.

A i razvoj striming servisa omogućio je da nam postane dostupan veliki broj dokumentarnih filmova koje možemo iskoristiti tokom realizacije časova.

Video predavanja kao novi trendovi u obrazovanju bi bili na ovoj listi i bez virusa Covid19. Ovakav sadržaj jednostavno postaje dominantan na internetu, odnosno u svakodnevnom životu.

izvor: panopto.com/blog

Mikroučenja – novi trendovi u obrazovanju

Već smo pisali da manje može da znači više u obrazovanju. A ovakav način učenja i usavršavanja biće sve prisutniji zbog jedne velike prednosti – a to je vreme koje ćemo njemu posvetiti. Mikroučenje nije ništa drugo do učenje u malim celinama (zalogajima). Ovaj metod sticanja novih znanja i veština je praktičan kako za učenike, tako za stručno usavršavanje nastavnika.

U 2021-oj godini slobodnog vremena verovatno nećemo imati na pretek, dok to ne važi za profesionalne izazove i obaveze.

Usklađivanje profesionalnog i privatnog kalendara je sve teže. I upravo mikroučenje tu može puno da nam pomogne, jer je ovakav vid  učenja dizajniran tako da njemu posvetimo od 5 do 1o minuta našeg vremena dnevno.

Mikroučenje ide ruku pod ruku sa društvenim mrežama, što nam opet otvara prostor za delovanje na platformama na kojima učenici provode dosta svog vremena.

Mikroučenje ne bi trebalo da predstavlja veliko opterećenje u radu nastavnika i učitelja, iako predstavlja veliku inovaciju na polju edukacije. Na  ovakav novi metod u usvajanju znanja i veština treba gledati kao na veliki kolač. Kolač je već pripremljen, na nastavniku je samo da li će slatkiš podeliti na 4 ili 24 dela.

Gejmifikacija

Učenici su u stanju da kao hipnotisani provode vreme igrajući igrice. Gejmifikacija je nastava osmišljena kroz model igranja. I zbog ovih karakteristika lista pod nazivom „novi trendovi u obrazovanju“ ne bi bila kompletna bez nje.

Čvrste argumente kao načinu koji olakšava učenje gejmifikacija ima upravo zato što učenje predstavlja kroz igru. Lako razvija takmičarski duh, povećava intresovanje učenika, njihovu aktivnu pažnju, kao i angažovanost za teme koje su obrađene kroz gejmifikovani sadržaj.

Ako već ne možemo da pobedimo industriju video igrica, onda možemo da napravimo gejmifikovane edukativne sadržaje u kojima će učenici ostvariti visoke rezultate.

Jedna od olakšavajućih okolnosti po pitanju gejmifikacije je da na internetu može da se nađe zaista veliki broj sadržaja i aplikacija koji u sebi sadrže već razvijen sistem gejmifikovanog učenja. Zapravo, gejmifikovani sadržaj postaje standard u dizajniranju edukativnih aplikacija. Izbor je zaista velik 😀

izvor: elearninginfographics.com

Kako se izboriti sa ovim izazovima i okolnostima?

Vrlo lako – odseliti se na pusto ostrvo i baciti telefon u more 😀!

Ovo sigurno nije konačna lista noviteta u obrazovanju sa kojima ćemo se sretati u narednim periodima. Ali, ovo su neki od najbitnijih pravaca u kojima će se promene u obrazovanju kretati.

Najbitnije je da uvek imate na umu da su ovo stvari koje nam pomažu u obrazovanju novih generacija, a ne odmažu. Proces konstantnog usavršavanja, odnosno sticanja novih znanja i veština je postojao kako pre, tako i za vreme pandemije, a biće i te kako prisutan i posle pandemije kovida.

Pitanje je samo koliko brzo ćemo se prilagoditi i krenuti sa primenom svih ovih trendova. Na kraju, to koliko ćemo biti uspešni u našim profesijama zavisiće od mnogo faktora, ali je uvek od velike koristi da na vreme prepoznamo nove „talase“ u obrazovanju.

Mi smo tu da pomognemo, podelimo savete i iskustva.

Da li vam je ovaj tekst bio koristan?

Označite zvezdicom koliko vam je tekst bio koristan?

Prosečna ocena 4.1 / 5. Do sada ocenilo: 56

Tekst nije ocenjen! Budite prvi koji će ga oceniti.