Kako da domaći zadatak ne bude dodatno opterećenje 

Mnoge stvari su se promenile u koncepciji obrazovanja u proteklih devet meseci, ali domaći zadatak, kao neizostavni deo školovanja, nije. Kada je u pitanju nastava u digitalnom obliku, postoji dosta izazova koji se tiču obaveza učenika, provere znanja i domaćih zadataka.

Kroz domaće zadatke možemo mnogo da saznamo o svom radu i radu učenika. Da li smo na dobrom ili manje dobrom razvojnom putu? Da li naša predavanja motivišu učenike ili negde postoji šum koji treba otkloniti?

Domaći zadaci treba da podstiču kreativnost, timski rad, budu gejmifikovani i zanimljivi našim učenicima, što je svakako dodatni napor kobinovane i onlajn nastave.

U ovom tekstu predstavljamo neka od pravila kojih se mi pridržavamo kako bismo napravili kreativne, jednostavne, a učinkovite domaće zadatke. 

domaći zadatak smešno

Uspostavljanje pravila 

Tokom onlajn nastave učenicima je lakše nego inače da pri izradi domaćih zadataka pribegnu tzv. „resavskim metodama“. Prisutna je i „nesebična pomoć“ interenet sajtova, kao i bliže i dalje rodbine. To je, na žalost, jednostavno tako. „Put do pakla popločan je najboljim namerama“. Roditelji misle da deci čine uslugu ukoliko im urade domaći zadatak. Učenici misle da su „pobedili“ ako rad iskopiraju sa interneta. I tako svi međusobno prave jednu obostranu medveđu uslugu. 

Ukoliko želimo da podignemo nivo zainteresovanosti učenika za domaće zadatke i školske mini projekte, najpre treba da uspostavimo pravila po kojima će se raditi.

Definisati nagrade, pokazati da se puko kopiranje ne isplati, kao i do najsitnijih detalja zašto su teme koje obrađujemo važne za njih. 

Kada postavimo ove temelje stičemo neophodne uslove da učenike stavimo u sam centar dešavanja, odnosno da domaći zadatak ne bude obaveza već mogućnost za  kreativni izražaj, razvoj talenta i učenje bez mučenja. 

Kreativni domaći zadaci koji će zaintrigirati učenike i naterati ih da određenu temu dodatno istražuju bitan su aspekt procesa učenja.

Ovo je naročito slučaj u onlajn nastavi pošto, ukoliko postavimo zanimljive izazove, možemo umnogome da premostimo jaz koji nastaje usled toga što se nastava ne održava uživo u učionici. 

Generacije Z, kao prve generacije koje  su rođene u digitalnom dobu, imaju jako specifične (nove) potrebe u obrazovanju. Ovo za nastavnike znači da, pored nastave za 21. vek, „moraju“ da osmisle i domaće zadatke za 21. vek. 

Zašto je učenicima težak domaći zadatak

Onlajn domaći zadatak – približiti  temu 

Ukoliko pogodimo temu koja interesuje naše učenike uradili smo polovinu posla što se njihove motivacije tiče. Zato je veoma bitno da se po izboru teme konsultujemo sa učenicima. Stoga, pristupimo kratkom istraživanju javnog mnjenja naše učionice.😀

Za to će nam biti potrebno da sprovedemo jednu anketu, konsultujemo se sa kolegama, proverimo koje su teme dobro prolazile u prošlosti i napravimo mini skicu sa očekivanjima i ciljem koji naš školski projekat ima.

Mobilne aplikacije i domaći zadatak

U ranijim tekstovima predstavili smo mobilne aplikacije koje mogu dobrano da vam pomognu u realizaciji i sprovođenju onlajn i uživo časova.

Najveća pogodnost domaćih zadatka koji se oslanjaju na edukativne mobilne aplikacije je  gejmifikovan sadržaj.

Prednost ovako postavljenih domaćih zadataka je u tome što se nalaze na terenu koji je dobro poznat našim učenicima (u proseku, deca i tinejdžeri provode po šest sati dnevno na mobilnom telefonu).

Takođe, ovako ostavljamo dovoljno prostora da učenici sami dodatno istražuju temu ili popravljaju svoje rezultate na tabeli sa rezultatima. Razvijeni takmičarski duh (želja za visokim plasmanom) i tabela sa rezultatima su stvari koje naše učenike mogu da ostave dugo aktivnim u korišćenju edukativnih aplikacija. 

Domaći zadatak sa više izbora 

Domaći zadatak zna da bude „ozloglašeni deo“ nastave kod naših učenika. Da bismo umanjili taj prefiks dodatnog napora dobro je da ponudimo izbor pri odabiru domaćeg zadatka, odnosno, nekoliko alternativnih formi domaćeg zadatka.

Jedno od rešenja, naročito u vreme onlajn nastave, je virtuelna oglasna tabla. Šta to u praksi znači? Umesto da zadamo jedan univerzalni domaći zadatak – možemo ponuditi malo drugačiji pristup.

Neka, za promenu, naši učenici sami izaberu kako će biti formalno oblikovan njihov domaći rad. Kao izbor za domaći zadatak možemo da postavimo: izradu brošure, pravljenje infografika, pisanje eseja, web članka, kreiranje audio emisije (podkasta), …

Učenici međusobno imaju drugačije preference i interesovanja. Neki su naklonjeni grafičkim rešenjima, neki audio-vizuelnim, dok se neki učenici  najbolje izražavaju kroz pisanje. Kada im ponudimo više mogućnosti, tada se i povećava njihova motivisanost za rad, pošto mogu da odaberu metod u kome bi bili najbolji.

Primera radi, domaći zadatak sa temom o deobi ćelija može da se postavi tako da učenici mogu da naprave 4 ilustracije sa kratkim objašnjenjem svake faze deobe. Od tih ilustracija zatim mogu da naprave infografik ili napišu članak „Kako su mutirale nindža koranjače“ tako što će svo znanje sa časa da prenesu na poznate crtane junake.

Primera i kreativnih mogućnosti je zaista mnogo 😀

Timski rad

Naši učenici su deca digitalnog doba i tehnologija je sastavni deo njihovih života. Stoga su dobro povezani kroz interakcije na digitalnim platformama. To umnogome olakšava onlajn rad u timovma i pruža nam mogućnost da vreme koje inače provode u konverzacijama na internetu usmere na školske obaveze.

Tokom onlajn nastave učenicima je uskraćeno vreme koje bi proveli u druženju tokom radne nedelje. Ukoliko im zadamo zanimljive i ostvarljive zadatke koje mogu da reše unutar grupe, ostvarićemo pobedu na više polja.

Povećaćemo nivo njihove socijalizacije. Domaći zadatak će im se činiti lakšim pošto rade u grupi i njihova motivacija će biti povećana pošto vreme provode sa priljateljima.

alternative domaćeg zadatka

Kreativnost – najbolji put

Sve spomenute stvari imaju smisla samo ako uspeju da razviju kreativnost kod naših učenika. To nije ni malo lako s obzirom na to da su oni pripadnici generacije Z, okruženi sadržajima koji im konstantno odvlače pažnju.

No, ne bismo smeli da olako predamo bitku za obrazovanje u digitalnim vremenima.

Kreativnost u radu kod naših učenika će varirati od predmeta do predmeta. Učenici neke predemte vole više ili manje, samim tim i motivacija za učenjem je veća ili manja. Stoga je potrebno pronaći koji su to predmeti i teme koje se kod učenika vode kao „omiljene“.

Kada to saznamo biće nam lakše da na mala vrata uvedemo zadatke koji na prvi pogled ne deluju primamljivo učenicima.

Onlajn i kombinovana nastava svakako su donele mnoga nova pravila u realizaciji naših nastavnih planova. Ova kalendarska godina sigurno će biti upamćena kao jedna od stresnijih kako za nastavnike, tako i za učenike i roditelje.

Otvorenih pitanja je mnogo, a na nama je da stvorimo što bolje uslove za edukaciju naših učenika. Kreativni domaći zadaci će nam svakako pomoći u tom nastojanju.

Da li vam je ovaj tekst bio koristan?

Označite zvezdicom koliko vam je tekst bio koristan?

Prosečna ocena 4.2 / 5. Do sada ocenilo: 21

Tekst nije ocenjen! Budite prvi koji će ga oceniti.