Elektronski materijali za nastavu (e-knjige)

Oduvek ste hteli da napravite svoj udžbenik ili predstavite sva zanimljiva iskustva koja su vam se desila tokom školske karijere. Isto tako, ostvarenje ovih ciljeva činilo vam se previše komplikovanim ili jednostavno niste imali vremena. Kreiranje elektronske knjige (e-knjige) može u potpunosti da odgovori svim ovim zahtevima.

U roku od samo jednog dana uz pomoć adekvatnih programa možete napraviti izuzetan materijal za onlajn nastavu.

Šta su zapravo e-knjige?

Elektronske knjige predstavljaju sadržaj udžbenika ili knjige koji je u digitalnom formatu, odnosno čitanje ili praćenje ovog sadržaja je predviđeno preko računara ili pametnog telefona.

Još početkom 2000-tih knjige su krenule da se iz knjižara sele na internet. U početku su e-knjige bile književna dela autora koja su bila u elektronskom formatu. Danas pod pojmom e-knjiga imamo široku lepezu brošura, uputstava ili prezentacija proizvoda.

Pojam e-knjige ne podrazumeva da sadržaj mora imati stotinak strana i da predstavlja „kapitalno“ delo neke oblasti. E-knjiga može biti priča sa ilustracijama, zbirka recepata sa komentarima ili uputstvo sa video materijalima. Zaključak je jednostavan – svaki aspekt života može biti tema za e -knjigu.

Pandemija, obrazovanje i e-knjige

Prednosti sadržaja koji se obrađuju kroz e-knjige, kao i tema koje mogu da postanu e-knjige ima zaista puno. Pre svega, to je digitalni format koji se može čitati sa bilo kog uređaja – računara, tabletaa, mobilnog telefona. Gde god da se nalazite možete da pristupite sadržaju i on će biti na svakom vašem digitalnom pametnom aparatu.

Ono što personalizovane e-knjige izdvaja od standardnih udžbenika je jezgrovitost. Možete se fokusirati na užu temu i preciznije je obraditi. Kroz ovakav edukativni sadržaj možete da odgovorite na sve nedoumice vezane za gradivo koje obrađujete na časovima.

Koloritan i interaktivan sadržaj.

Ako ste u proteklih nekoliko godina prelistavali (skrolovali) neku e-knjigu primetili ste da je sadržaj bogat ilustracijama, moderno dizajniran, sa linkovima ka drugim referencama, kao i sa pozivima na akciju. Sve ovo jesu elemeti koje uglavnom sadrže e-knjige, a ovo su  ujedno i zahtevi koje moderni edukativni materijali treba da ispunjavaju (dve muve jednim udarcem 😀)

Kao i u svetu knjiga, i u svetu električnih izdanja postoje materijali koji su veoma dobri i postoje oni koji su prosečni. Tri glavna parametra koji će uticati na kvalitet e-knjige su: sadržaj (šta prezentujete), dizajn (celokupni izgled) i upotrebljivost (da li ćete koristi više puta sadržaj).

Kreiranje sadržaja 

Kao što smo rekli na početku, tema e-knjige može biti bilo šta. 

Pandemija kovida je pred radnike u obrazovanju u kratkom vremenskom periodu sručila na desetine novih zahteva u radu. Prostor delovanja postao je poprilično sužen kada nismo sve vreme našeg angažmana u učionici.

Interaktivnost, motivaciju, praćenje, proveru znanja kod učenika radili smo direktno i neposredno u učionici. Sada ovim zahtevima možemo da odgovorimo jedino ako budemo stvarali zanimljiv, interaktivan i dopadljiv sadržaj za učenje.

Ovo je zapravo i najveći razlog zašto pravljenje elektronskih knjiga treba da se nađe među našim mesečnim i tromesečnim planovima.

Sadržaj je alfa i omega svake knjige (udžbenika). On je odgovor na pitanje šta ćemo naučiti i dobrim delom koliko ćemo lako ili teško nešto naučiti. Ukoliko biste pravili e-knjigu za potrebe nekog udruženja ili u marketinške svrhe, na istraživanje i uređenje sadržaja bi vam otišlo najviše vremena i energije.

To nije slučaj kada je u pitanju pravljenje e-knjiga za potrebe školskog predmeta. Zašto?

Sadržaj je svuda oko nas 

Odgovor je jednostavan – nastavnik (učitelj) tokom cele svoje karijere stvara sadržaj za nastavu. Školovanje na fakultetu, godišnji planovi, priprema za svaki čas – sve su to već fino utabani putevi koji nam omogućavaju da lako osmislimo, skiciramo i prenesemo sadržaj za e-knjige.

Ilustracije, grafikoni, Power Point prezentacije i, pre svega, neprikosnoveno iskustvo u radu nam daje vetar u leđa da lako odgovorimo na zadatak kreiranja e-knjiga.

Nastavnici i učitelji najbolje znaju koji delovi gradiva najviše „škripe“ kod učenika. Šta treba dodatno objasniti, kako da ostvarimo novi (zabavniji) pristup u predavanju.

E-knjige upravo u ovakvim okolnostima mogu da budu inovativan alat u nastavi koja se sve više okreće ka digitalnom okruženju.

E-knjige mogu da objedine mnoge nastavne materijale koje smo nekada koristili, tako što će im dati novu vrednost kroz novu formu i kontekst, a da za to ne utrošimo više vremena od jednog poslepodneva.

e-knjige karakteristike

Dizajn e-knjige –  razlika između odličnog i prosečnog sadržaja

Da bismo napravili dobru e-knjigu, pored kvalitetnog sadržaja potreban nam je i odgovarajući dizajn. U suprotnom reskiramo da precizan, učinkovit i dopadljiv sadržaj ne ostvari svoj pun potencijal, ukoliko ne zadovolji estetske norme.

I ovo je trenutak koji će najveći deo nastavnika i učitelja da odvrati od toga da realizuju neke od svojih planova za kreiranje e-knjiga. „Dizajniranje iziskuje vreme, poznavanje rada u zahtevnim programima, kao i koncetraciju na bezbroj detalja.“ Ova tvrdnja bi verovatno bila tačna da smo u 2005. godini.

Srećom, danas na internetu postoji pregršt programa u kojima lako možete da uređujete svoj sadržaj za elektronske knjige. Univerzalna osobina programa za uređivanje sadržaja je da su prihvatljivi za korisnike (user friendly), odnosno da uređivanje u njima ne zahteva prevelike napore (ako znate da koristite Paint i MS Word, neće biti nikakvih problema 😀).

Programa za uređivanje sadržaja za e-knjige zaista ima puno. Naš tim za potrebe pravljenja onlajn materijala za učenje koristi Canvu.

Ovaj program u svojoj besplatnoj verziji ima niz pogodnosti što se kreiranja e-knjiga tiče: veliki broj već pripremljenih obrazaca, veliki broj besplatnih elemenata koje možete koristiti, uređivanje fotografija, infografika …

Za prvih nekoliko puta najlakše i najbrže je iskoristiti neki od već postojećih šablona na koje jednostavno prenesete (iskopirate sadržaj).

Na Jutjubu možete pronaći uputstva za korišćenje ovog programa. 

Sindrom kompjuterskog vida

Ako je televizija predstavljala prozor u svet, onda su nove tehnologije donele svet u našu dnevnu sobu. Prednosti i mogućnosti koje nam donosi upotreba računara u obrazovanju su višestruke (e-knjige su na vrhu liste benefita). No, iako se tehnologija svakodnevno razvija, morfologija ljudskog oka se nije menjala hiljadama godina.

Sve ovo vodi nas do ne baš sjajnih statistika: 80% ljudi koji provode radni dan za računarom ima probleme sa vidom, koji se najčešće manifestuju kroz sindrom kompjuterskog vida.

Simptomi kompjuterskog vida su: zamagljeni vid, brzo umaranje, bol u leđima, kao i učestale glavobolje. Jedan od glavnih razloga za razvijanje ovih problema je što tokom rada na računaru trepnemo i do pet puta manje nego što je to našem oku potrebno.

Oštećenje vida može da prouzrokuje dugoročne probleme u učenju.

Zato je potrebno pridržavati se preporuka lekara kako bismo umanjili negativne posledice rada na računaru: podešavanje nivoa osvetljenosti monitora, držanje pravilne udaljenosti od monitora (u dužini ruke), redovne pauze u radu (na svakih 40 minuta). Bitno je da učenici ove navike usvoje što ranije.

Takođe, kapi za oči koje održavaju vlažnost mogu da pomognu usled mogućih smetnji dugog gledanja u ekran.

Čemu sve ovo  kad već postoje udžbenici?

Specifični zadaci zahtevaju specifične mere. Kada pravite ličnu (personalizovanu) e-knjigu nije potrebno da sadržaj iz udžbenika prenosite u još jedan dodatni format. Ovo je mogućnost da odgovorite na potrebe (vaših) učenika.

U vreme kombinovane i onlajn nastave kroz ovako lično kreirani sadržaj vaš glas se dalje čuje, pošto je kreativnost iz učionice prenešena na sadržaj za učenje. To podrazumeva da kroz e-knjige možete da prenesete svoja zapažanja, anegdote, doživljaje, primere iz prakse, zadatke – sve stvari koje bi se desile da se nastava odvija u redovnim okolnostima.

Ostanite zdravi, školski pozdrav.

Da li vam je ovaj tekst bio koristan?

Označite zvezdicom koliko vam je tekst bio koristan?

Prosečna ocena 4.3 / 5. Do sada ocenilo: 86

Tekst nije ocenjen! Budite prvi koji će ga oceniti.