„Odlično si uradio domaći, bravo, ali mnogo brljaš. Ovo je odlično danas” – stiče se utisak da je učenik brljiv, a danas je izuzetak jer je odličan domaći.
I u komunikaciji „uživo“, u učionici ili razgovoru sa kolegom, pa samim tim i u onlajn okruženju, komunikacija igra glavnu ulogu u međusobnom razumevanju. U ovim vremenima je teško biti asertivan, odnosno adekvatno reagovoati tokom komunikacije, ali moramo da vodimo računa o tome na koji način i kakvu poruku prenosimo sagovorniku.
Morate nekome reći da vam nešto smeta, želite to izvesti elegantno i izbeći nerazumevanje i rasprave. Veza između pohvale i kritike u poruci ima veliki značaj, a čine je veznici „ali“ i „i“ koji naglašavaju smisao cele poruke. Obratite pažnju na primere koji slede:
- „Volim te i zato ti ukazujem na ovo …“ – pokazana empatija i neće se uvrediti niko.
- „Odlično si uradio domaći iz matematike, bravo, i moram reći da sam nezadovoljna samo kad brljaš. Ovo je odlično.“ – pohvala motiviše uz opasku koja opominje.
- „Perspektivna si, talentovana, i moram ti ukazati da mi se ne sviđa ono tvoje društvo.“ – pohvala uz balagu kritiku koja ne optužuje.
- „Odlično kuvaš svaka ti čast, i samo još da mi ne ostavljaš prljave šerpe bilo bi super.“ – ukazuje na propust bez optužbe i osude.
Kako bi to izgledalo sa ali umesto i
- „Perspektivna si, talentovana, ali mi se ne sviđa ono tvoje društvo.“ – dovodite u pitanje uspeh i razvoj talenta koji ne osporavte.
- „Odlično kuvaš svaka ti čast, ali bi bilo dobro da mi ne ostavljaš prljave šerpe.“ -naglasak je na neurednosti veći nego na pohvali.
- „Odlično si uradio domaći, bravo, ali mnogo brljaš. Ovo je odlično danas” – stiče se utisak da je učenik brljiv, a danas je izuzetak jer je odličan domaći.
Kad kažete nešto afirmativno, pozitivno onda ne ide veznik ALI nego I. Ako kažete ALI poništavate sve one pohvale. Kada kažete I nastavak rečenice ne menja ton.
ALI se koristi kada počnete rečenicu negativnom opaskom, kritikom onda ide ALI pa dodate nešto pohvalno. Posle ALI sve zvuči drugačije. Npr:
- „Ceo dan galamiš, ali si naučila pesmicu za tili čas.“ – snaga galame je umanjena.
- „Malo si se ugojila, ali ti ova haljina stoji božanstveno.“ – gojaznost ne utiče negativno na utisak.
- „Njemu je disciplina slaba, ali ima odličan uspeh.“ – disciplina se potire u drugi plan.
Uglavnom ne obraćamo pažnju na ove „sitnice“ u komunikaciji, ali upravno te „sitnice“ su ono što daje ton i tok komunikaciji i važne su za tačan prenos poruke.
Tekst je napisala Ranka Hrvaćanin, autor OKC seminara: Osnova dobre komunikacije
Da li vam je ovaj tekst bio koristan?
Označite zvezdicom koliko vam je tekst bio koristan?
Prosečna ocena 4.5 / 5. Do sada ocenilo: 23
Tekst nije ocenjen! Budite prvi koji će ga oceniti.