Internet bonton – pravila onlajn lepog ponašanja

Internet bonton - pravila lepog onlajn ponašanja

Pravilan razvoj dece sve više podrazumeva i pravila koja se odnose na ponašanje učenika kada su na internetu (internet bonton). I dok su ranije generacije mogle da računaju na potporu porodice u stvaranju kućnog vaspitanja, danas se i roditelji kao i učitelji i nastavnici, nalaze pred novim izazovima koji dolaze sa globalne mreže.

Još jedan nimalo lak zadatak, s obzirom da su prostranstva interneta nepregledna, a da za takav ogroman sistem društvo i dalje u najvećem broju slučajeva nema propisane norme i zakone.

Možemo li uopšte uticati na stvaranje zdrave i kulturne onlajn zajednice? Ili su kao i sa mnogim temama koje se tiču života i rada na internetu naša znanja  ograničena?

Ukoliko na pitanja vezana za bezbednost dece na internetu, kao i pitanja internet bontona gledamo kao na prezentaciju koju jednom godišnje trebamo da ispredajemo (odslušamo), nećemo biti na dobrom putu stvaranja pozitivne promene.

Deljenje iskustva, informacija i primera iz ovih sve značajnijih oblasti,  može da nam pomogne u novoj potrebi da naši učenici postanu pismeni, bezbedni i pristojni kada su onlajn.

Upravo kroz ovaj blog članak pokušaćemo da damo doprinos u misiji stvaranja, odnosno upotrebe internet bontona.

Zašto je malo pristojnosti na internetu?

Pre nego što odgonetnemo pravila i načela pristojnog ponašanja na internetu, hajde da sagledamo za početak problem i vidimo zašto elemetarnog bontona najmanje ima na internetu?

Ako na internet u globalu gledamo kao na državu ili grad videćemo da je to najbrže rastuća zajednica u istoriji. U roku od samo trideset godina internet je naselilo preko 5 milijardi ljudi. To je poprilično veliki broj i sve se desilo veoma brzo.

I dok su prvi internet korisnici bili članovi akademske zajednice, kada je servis world wide web (www) stupio (ili napravio) svetsku scenu sve je krenulo da se menja iz korena. Tako na mestu koje je nekada služilo za brzu razmenu podataka između univerziteta nastao je najveći megalopolis. Širenje nepristojnosti (je nažalost) jedna od cena plaćanja slobode govora, anonimnosti i novih tehnoloških mogućnosti koje su postale dostupne svakom stanovniku planete.

Šta predstavlja internet bonton?

Najkraće: internet bonton predstavlja pravila ponašanja na internetu. Iako neformalan internet bonton predstavlja poželjna ponašanja prilikom razmena poruka, poslovanja, podele informacija ili podataka u okviru  virtualnih  zajednica.

Mnogo veći izazov od definisanja lepog ponašanja na internetu je kako da naučimo Zumere, odnosno naše učenike, pravilima pristojnog ponašanja na internetu? Zadatak je utoliko teži jer primera nepristojnog onlajn ponašanja ima zasigurno više od primera lepog ponašanja.

Dobre polazne tačke u ovom obrazovnom poduhvatu mogu da budu predavanja da se nepristojnost na internetu na kraju ne isplati, da nema razlike ukoliko smo bahati onlajn ili u realnim okolnostima. Zumeri su deca izazova, stoga zadatak sa temom „Moje dobro delo na internetu“ može da donese rezultate.

Granica slobode govora, govor mržnje i internet bonton

Komuniciranje na daljinu i anonimnost su tehnološke mogućnosti koje se najčešće zloupotrebljavaju na internetu.

Protokol koji je najteže ograničiti prilikom interakcije na mreži nalazi se u poljima gde prestaje sloboda govora i gde korisnici na internetu mogu svojim postupcima da podstaknu razne oblike govora mržnje, vređanja i nedoličnog ponašanja.

Primera govora mržnje (nažalost) ima puno. Najčešće se pojavljuju u komentarima na društvenim mrežama (youtube, facebook …) i vrlo često nemaju veze sa temom (ili stavom) koja se promoviše u objavi. No, šta raditi i kakav savet udeliti našim učenicima u ovakvim situacijama?

Pre svega, na svakoj društvenoj mreži možemo da prijavimo (report) komentar ili objavu koja vređaju naša ili osećanja neke zajednice, pozivaju na rasnu ili rodnu netrpeljivost, odnosno predstavljaju oblike ksenofobije ili mizoginije. Znači nepristojnost na internetu, pre svega možemo da prijavimo na samoj društvenoj mreži.

Sledeći korak je što korisnika koji ne poštuje pravila i čiji komentari su bahati i nepristojni možemo da blokiramo i tako ga isključimo iz dalje komunikacije sa nama.

Internet bonton nije unapred izgubljeno vreme i energija. Ovaj oblik pristojnog ponašanja možemo zajedno da učimo sa našim učenicima.

Kako (na)učiti internet bonton?

Sva pravila postoje isključivo ako se koriste (neguju). Što znači da kao što vežbamo zadatke iz matematike tako možemo vežbati i lepo (pristojno) ponašanje onlajn. Za koju metodu ćemo se opredeliti zavisiće najviše od vremena, kreativnosti, želje kao i znanja koja o ovoj temi poseduju  učenici. 

Bitno je da teme koje su vezane za komuniciranje, poslovanje ili bilo koji vid obraćanja preko interneta treba da imaju konstantnost u našim predavanjima. Ponekad će biti dovoljno samo da prodiskutujemo o nekim primerima, ali sama tema ostavlja puno prostora za kreativne ideje.

Kampanja protiv bahatog ponašanja na internetu

O kreativnim domaćim zadacima smo već pisali. A sada na već poznatu listu možemo da dodamo i kampanju našeg razreda protiv nepristojnog ponašanja na internetu. Prednost ovakvog zadatka, pored mogućnosti kreativnog razmišljanja, je što učenicima ne bi bio zahtevan. Potrebno je da svako napiše, snimi ili dizajnira svoju poruku na zadatu temu i radove ćemo spojiti u celovit video klip (rezultati zaista mogu da budu iznenađujući).

Simulacija lažnih postova i vesti

Sve više smo izloženi polu-informacijama ili lažima u našem internet okruženju. Najranjivije grupe koje su izložene negativnom uticaju lažnih informacija su upravo naši učenici. Kao odgovor možemo smisliti igre, odnosno simulacije, kako da proveravamo istinitost objava koje do nas dolaze.

Igru možemo da postavimo na sledeći način. Podelimo učenike u dve grupe, jedni će biti zaduženi da osmisle lažne informacije, dok će druga grupa da otkrije da li su lažne ili prave. Ovakvu igru možemo da radimo uz pomoć papirića uživo ili u potpunosti onlajn.

Učenici u ulozi admina grupe

Slično kao u prethodnom primeru možemo osmisliti igre u kojima će učenici biti u ulozi admina neke zamišljene grupe. Cilj igre je da daju svoj sud na pojedine primere, odnosno predlože rešenje za određene situacije. Prednost ovog koncepta je što podjednako učinkovito možemo da ga sprovedemo i uživo u učionici i onlajn.

Internet bonton i rešenja iz stare Grčke

Umesto zaključka.😊

Sokrat je poznat pre svega po doprinosu koji je njegov lik ostavio na svetsku filozofiju. Ali za temu internet bontona od velike koristi može da nam bude njegov trostruki test deljenja informacija (poznatiji i kao test protiv ogovaranja).

Sokratov trostruki test podrazumeva da pre nego što javno iznesemo neku tvrdnju o drugoj osobi proverimo: istinitost te tvrdnje, dobronamernost i korisnost. Ukoliko saopštenje ne ispunjava neku od ova tri parametra, onda je najbolje da ga ne objavljujemo.

Sokrat verovatno nije bio svestan uticaja koji će ostvariti na temu kao što je internet bonton.

Da li vam je ovaj tekst bio koristan?

Označite zvezdicom koliko vam je tekst bio koristan?

Prosečna ocena 3.9 / 5. Do sada ocenilo: 95

Tekst nije ocenjen! Budite prvi koji će ga oceniti.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *