Kako se pripremiti za onlajn nastavu?
Način izbora programa stručnog usavršavanja u školama i predškolskim ustanovama ne zasniva se uvek na potrebi. Do sada, na način izbora seminara, pored želje i predloga zaposlenih, uticali su i drugi faktori kao što su cena, organizacija, vreme, … Danas se pojavom onlajn seminara ovaj način dosta izmenio. Nije više neophodno da se oformi grupa od 30 učesnika iz škole, vrtića, nije neophodno da svi pohađaju isti seminar, nema više komplikovane organizacije i cena je jednostavna i ista. Međutim, ovde se sada pojedincu javlja dodatni problem, pogotovo u ovo vrema vanrednog stanja, kada je neophodno da se usavršavamo, a ne znamo šta nam sve treba ili odakle da počnemo.
Pripremili smo kratak vodič za izbor programa stručnog usavršavanja. Za početak je važno znati da dostizanje digitalne kompetentnosti nije moguće preko noći. Onlajn nastava je posebna disciplina i da bismo bili stvarno uspešni mora da prođe vreme i da konstantno pratimo razvoj struke i tehnologije. Oni koji su do sada propustili ovaj deo ličnog razvoja, treba da znaju da nikada nije kasno, da se ova oblast konstantno razvija i da neće biti u podređenom položaju u odnosu na druge ako sada krenu i rade kvalitetno.
I
Nema dobre onlajn nastave bez dobre didaktike u učionici
Moramo biti dobar nastavnik, vaspitač, stručni saradnik, dobar didaktičar, metodičar u radu u učionici da bismo bili dobri u onlajn nastavi. Nemoguće je da budete dobri na internetu ako niste dobri u učionici. Važno je da znamo da dobro planiramo nastavni proces, da predstavimo gradivo, da razumemo filozofiju ocenjivanja i da koristimo domaće zadatke kao sastavni deo nastavnog procesa. Za sve ove oblasti mi smo pripremili seminare:
- Planiranje nastavnog procesa: Dobra priprema za čas – uspešan čas,
- Metodika nastave: AON matematika, Samoregulisano učenje u nastavi srpskog jezika, Projekti u zelenim temama, Grupni rad i interdisciplinarnost, Mape uma u funkciji nastavnog procesa, Tvorba reči u nastavi srpskog jezika, Osnove veb-dizajna, Primena projektnog planiranja u predškolskoj ustanovi, Nastava engleskog jezika zanosvana na interdisciplinarnom pristupu, Digitalni marketing u ekonomiji, ugostiteljstvu i turizmu,
- Filozofija provere postignuća: Ocenjivanje u funkciji razvoja i učenja, Testovi znanja …
- Domaći rad: Domaći zadatak u funkciji povećanja učeničkih postignuća
II
Onlajn učionice i platforme
Ako smo usavršili planiranje, didaktiku i proveru postignuća u našem predmetu, sledeći korak je da pređemo na izbor platforme za onlajn nastavu. Potrebno je da se odlučimo za određeni softver i da naučimo da ga koristimo. To mogu biti specijalizovani ili neki opšti veb-servisi. Pod opštim veb-servisima koji se mogu koristiti kao onlajn platforme za učenje podrazumevaju se blogovi nastavnika, nalozi na JuTjubu i na društvenim mrežema. Ove servise je moguće koristiti kao onlajn učionice, i to veoma uspešno – stvar je poznavanja i kreativnosti nastavnika. Kvalitetna onlajn nastava se dobija kompetentnošću nastavnika, a ne veb-alatom. Veb-alat je samo „oružje“ u rukama nastavnika.
Sa druge strane, moguće je koristiti i specijalizovane veb-servise koji simuliraju realne učionica: Google classroom, MS Teams, Edmodo, Moodle, … Pažljivo izučite ili se raspitajte koji LMS (Learning Managemant System) vam najviše odgovara.
Za ove oblasti možete pratiti sledeće seminare:
- Za izradu i vođenje blogova: Blog, instagram i fejsbuk u nastavi
- Za onlajn učionicu: Internet učionica
- Za JuTjub kanal: Video lekcije – nastavna sredstva savremenog obrazovanja
III
Šta staviti u onlajn učionicu
Sada kada ste se odlučili za onlajn platformu treba da odlučite šta ćete stavljati na tu platformu. Ako platformu koristimo samo za tekst onda nismo uradili nešto korisno, za to smo mogli da koristimo imejl komunikaciju i pdf dokumente. Sada je potrebno da naučimo kako da pravimo lekcije u digitalnom formatu i da ih postavljamo na onlajn učionicu. Te lekcije mogu biti u formatu teksta sa slikama, multimedije, prezentacije, video lekcije, digitalne priče, onlajn ankete, upitnici …
Učenici mogu da uče i kroz gejmifikovane sadržaje, odnosno da im kroz određene igre postavljate sadržaje i proveravate usvojeno znanje. U onlajn nastavi je važno da koristite i onlajn metode provere postignuća kroz različite digitalne formate. Za ove oblasti možete pratiti sledeće seminare:
- Izrada lekcija u digitalnom obliku: Digitalni atlas, Muzika uz pomoć računara, Igroliko učenje, Nastava matematike sa upotrebom IKT-a, Digitalne priče i bajke, Veb-alatima do interaktivne nastave, Video lekcije – nastavna sredstva savremenog obrazovanja, Virtuelne ekskurzije, Projektna nastava u zelenim temema
- Gejmifikovani nastavni materijali: Upotreba onlajn igara u nastavi, Programigranje – programiranje igre i igranje programiranjem
- Nastava pomoću mobilnih telefona: Mobilni telefon u nastavi
IV
Veštine uz onlajn nastavu
Kao što u školi nije sve samo nastava u učionici, tako je i tokom onlajn nastave potrebno da znamo kako da komuniciramo sa kolegama, učenicima, roditeljima. Neophodno je prepoznati probleme učenika, voditi timove nastavnika, vođenje evidencije, pravljenje strategije za napredovanje i lični razvoj … Za ove oblasti predlažemo seminare:
- Komunikacija: Osnove dobre komunikacije, Upravljenje timovima, Savladavanje mekih veština, Jezička kultura na internetu, Nastava u oblaku, Osnove računarske pismenosti, Školski elektronski časopis
- Prepoznavanje problema učenika: Podrška učenicima sa problemima u obrazovanju, Humana škola,
- Evidencija: E-portfolio,
- Lični razvoj: Kreiranje i moderacija obuka, Unapređivanje kompetencija za rad sa pripravnikom,
Ovo je ukratko strategija stručnog usavršavanja, odnosno šta bi sve trebalo da znate za kvalitetnu organizaciju svoje onlajn nastave. Mi smo ovde naveli naše seminare, ali pored naših postoji još puno onlajn ili seminara u učionici pomoću kojih biste mogli da steknete potrebne kompetencije. Jednostavno, danas je trenutak kada se nastavnici moraju prilagoditi promeni, a mi ćemo pokušati da vam to prilagođavanje olakšamo.
Da li vam je ovaj tekst bio koristan?
Označite zvezdicom koliko vam je tekst bio koristan?
Prosečna ocena 5 / 5. Do sada ocenilo: 1
Tekst nije ocenjen! Budite prvi koji će ga oceniti.